MEDLEMSMØTE NR. 32
TASTA SKOLE ARRANGERT AV TASTA HISTORIELAG
.
 onsdag den 21. oktober 2009.

Sverre Tørresdal kåserte om ”Ord og uttrykk”.

66 stykker fant veien til Tasta skole denne oktoberkvelden.
Musikksalen var pent pyntet i høstfarger, og stemningen var som vanlig god. Jan Kurt Torgersen ønsket alle velkommen og introduserte kveldens kåsør. Han benyttet også anledningen til å informere om hvilke oppgaver historielaget arbeidet med for tiden.
Vi samarbeider med Randaberg Historielag  om boka Randaberg og Tasta Billag. Vi har tilført kr. 25.000.- til utgivelse av boka, og har lovet å være behjelpelig med å selge boka.

Kjell Bols er hovedansvarlig for innsamling av informasjon og bilder om foreninger og lag opp gjennom tidene på Tasta.

Sverre Tørresdal  slo an en lett og munter tone med en gang ved å fortelle en god historie knyttet til hjembygda si, Vats, der han vokste opp og var lærer i 2 år.
Men hans hovedbeskjeftigelse var på Sunde skole, der han var rektor i 40 år.

Mange ord og uttrykk er svært gamle, kunne Sverre Tørresdal fortelle, men noen er også ganske nye. Det er vanskelig å vite hvorfor noen bli tatt opp i språket vårt og andre ikke.
(hoppe etter Wirkola er et eks. på dette.)

Svært mange kunne spores tilbake til Middelalderen og til eventyra våre: en bjørnetjeneste, ulv i fåreklær.” En rød tråd”, et uttrykk som brukes hele tiden, stammer fra tauverket i marinen. Noen har et latinsk opphav, men er blitt fornorsket. Svært mange av våre ord og uttrykk er rimeligvis hentet fra Bibelen. Sulamitt var f.eks. en vakker dame omtalt i Det gamle testamentet. Da Sverre Tørresdal avrundet kåseriet sitt, takket han hele sulamitten for oppmerksomheten.

Etter kåseriet spilte Olava Andreassen vakker musikk for oss.

Kaffe med kringle og utlodning til slutt. Alle var fornøyde, og Jan Kurt Torgersen takket for fremmøte og minte oss på at laget hadde eksistert i 8 år allerede.

Julemøte ons. 9. des. 2009, kl. 19:00 på Tasta Skole.  Alex Leversen vil vise bilder og fortelle fra Stavanger før og etter 1. verdenskrig.

Ref. Bjørg R. Aksdal

Medlemsmøte  onsdag 1. april 2009