Medlemsmøte nr. 29. Onsdag 10. desember 2008 kl 19:00
             på Tasta skole.             (Julemøte nr.8).

JKT ønsket hjertelig velkommen, spesielt ønsket han kveldens kåsør og Stavanger Søemansforenings Shantykor velkommen. De var her for syvende gang på rad. Kveldens program ble presentert.

Gunnar Skadberg holdt et eminent kåseri om ”Mette Christine Zetlitz – en Stavangerkvinne med europeisk tilknytning” og hennes bånd til Kiellandsfamilien.

Etter kåseriet ble Gunnar takket, og overrakt blomster.

Shantykoret, tradisjonen tro - gledet oss også i år med shantier, og avsluttet med ”Det lyser i stille grender” som ble sunget unisont med forsamlingen.

Oluf Olsen, æresmedlem av Stavanger Søemandsforening, gledet oss ved å deklamere en fortelling av Jakob Sande og dikt av André Bjerke, til stor applaus!

Wigestrands forlag hadde for syvende år på rad sponset oss med flotte gaver bestående av årets bøker og Rogaland - og Stavangerkalendere til gevinster. Videre fikk vi til Historielagets bibliotek ”Stavanger Byleksikon”.

Det ble servert risgrøt, kaffe og julebrød.

Vårt kjære medlem, institusjons prest Arild Vøllestad kåserte om advent og jul, stresset omkring julegaver og forberedelser.

JKT fortalte at på forrige medlemsmøte var han overrakt et skriv av Helge Monstad. Det viste seg å være nekrologen over ”Karen i Smiå”, skrevet av Eugenie Molaug i 1927. Denne var sendt ut til alle medlemmene. Det var Karen og mannen Martin Tollefsen Folkvord som bygget huset og smiå i 1896. Eiendommen kjenner vi som Talgøhuset og Georg i smiå. Den ble revet i 1970 årene, videre at en gruppe bestående av folk i og utenfor Historielaget, blant annet med flere av barnebarna til Karen, arbeider med å skrive og dokumentere historien om denne flotte og sterke kvinnen.

Det var salg av årer og trekning som vanlig.

JKT takket for samværet og ønsket på vegne av styret alle en god og velsignet jul og et godt nyttår.

Til slutt sang vi Deilig er Jorden.

Det var 86 personer tilstede, nøyaktig det samme som i fjor!

Neste møte, som er årsmøte med valg, avholdes 25. februar 2009, kveldens kåsør blir Øystein Døvik, som vil kåsere om Jærbanen i for- og fremtid.

JKT. referent.

Medlemsmøte      22. oktober 2008