Årsmøte nr. 08.  ( 30 ) den 18. februar kl.19:00 2009 i musikkaulaen på Tasta skole.

Innkalling til årsmøte med årsmelding, regnskap og lover var sendt medlemmene 14 dager i forveien.

JKT ønsket alle hjertelig velkommen til vårt åttende årsmøte. Siden siste årsmøte har medlemstallet steget til 160 hvilket er gledelig! Vi får hvert år et tilskudd fra kommunen, dette i forhold til antall medlemmer. Han oppfordret derfor medlemmene til å gå ut og verve flere medlemmer til laget. Meld gjerne inn ektefelle, samboer, venner, barn eller barnebarn. Det koster bare kr.50,- for familie/venn medlemskap.

Trykk for større versjonDeretter kalte han inn kveldens kåsør; Einar Sandstøl som var ikledd full vekteruniform.

Einar holdt et meget interessant kåseri om sin oldefar Tobias – den siste vekteren i Valbergtårnet. Han var inne på de store bybrannene i Stavanger og ellers flere historiske hendelser i gamle Stavanger. Hannemor Erikson kunne opplyse at hennes morfar som var fra Helleland også hadde vært vekter i Stavanger. Og av en eller annen grunn var det mange fra Dalane, Egersund og Lund (Moi) som ble vektere og brannmenn her.

Etter kåseriet ble Sandstøl takket av med en bokgave og blomster.

Trykk for større versjonAndreas Harestad fra Randaberg Historielag informerte om prosjektet de nettopp har begynt på, nemlig historien om Randaberg Tasta Billag. Han opplyste at han hadde hatt samtale med JKT og blitt enige om at dette i høyeste grad vedgikk Tasta. Følgende personer fra Tasta Historielag vil delta i prosjektet: Kjell Bols, Jan og Johannes Eskeland samt Arne Finnestad. Andreas gir beskjed til
Trykk for større versjonJKT når første møte skal avholdes.

Deretter var det kaffepause med kringler og kaffe, salg av årer og Tastadrøs, samtalen gikk livlig og høylytt rundt bordene. Det var god stemning.

Årsmøte ble satt, og Ole Fredrik Vølstad ble valgt til årsmøte - dirigent. JKT ble valgt som referent. Innkalling og dagsorden ble godkjent uten anmerkninger. Deretter gikk Kjell Bols gjennom årsmeldingen som ble godkjent uten merknader.

Enok Kommedal gikk gjennom regnskapet som ble godkjent uten merknader.

Valg av tre styremedlemmer. Valgkommiteen hadde foreslått gjenvalg av: Bjørg Aksdal, Bjørn Roar Børresen og Kjell Bols. De ble valgt med applaus!

Valg av tre varamedlemmer. Valgkommiteen hadde foreslått gjenvalg av Bodil Hagum og Ivar Andersen. Da Johan Gramstad vill ha en pause hadde valgkommiteen foreslått Marry Stensen, de ble valgt med applaus.

Styret består nå av følgende medlemmer:

Jan K. Torgersen, formann,
Kjell Bols nestformann,
Bjørg Aksdal, sekretær,
Enok Kommedal, kasserer,
Bjørn Roar Børresen,
Bodil Hagum,
Ivar Andersen,
Anne Karin Ferkingstad,
Sigmund Aartun,
Marry Stensen.

Fastsetting av kontingent: Styret foreslår uendret kontingent!

Kjell informerte om det nye prosjektet vedrørende kartlegging av tidligere og nåværende foreninger og lag på Tasta. Han etterlyste fotografier, protokoller og andre opplysninger som kunne ha interesse. Hans tlf.nr. : 51 54 17 88.

Johan Gramstad ble takket av for sitt virke i styret, og som bibliotekar. Han ble overrakt en bokgave og blomster.

Vår eminente Webmaster Arne Finnestad ble takket for sitt enestående arbeide med lagets hjemmeside og overrakt blomster. JKT opplyste at en journalist hadde uttalt at det var den beste hjemmesiden han noen gang hadde sett!

Trekning av blomster.

Til tross for dårlig føre med snø og snøslaps på veiene, hadde allikevel hele 65 personer funnet veien til årsmøtet!

Til slutt informerte JKT om vandringer og turer :

Første vandring blir onsdag den 12. mai kl. 18:00 på Finnestad, møtested: Båtforeningen Litla Dusavik. Ansvarlig for opplegget: JKT. Cicerone: Arne Finnestad.

Busstur til Jæren lørdag 6. juni. Vi kjører til Fotland Mølle, derfra til Garborgheimen. Så til Knudaheio, derfra til Karlsbu Kaffe (ved Storamoset) hvor vi spiser middag. Hjemveien tar vi via småveiene på Jæren. Ansvarlig for opplegget: Enok Kommedal.

Siste vandring. blir på Breidablikk onsdag 2. september kl.18:00, fremmøte Breidablikk. Ansvarlig for vandringen: Bjørg Aksdal.

Det vil bli gitt nærmere beskjed om tur og vandringer.

Neste medlemsmøte blir: onsdag 1. april kl. 19:00. Øystein Døvik vil kåsere om Jærbanen i for- og fremtid.

Til slutt takket JKT for laget og ønsket alle vell hjem på ”glattå”.

J.K.Torgersen
Referent.