Medlemsmøte nr. 28, torsdag 22. oktober 2008 kl. 19:00 på Tasta skole.

JKT ønsket hjertelig velkommen og presenterte kveldens program. Han opplyste at historielaget fyller 7 år den 29. oktober og i den anledning informerte han om Historielagets aktiviteter. Laget har hatt 62 styremøter, 26 medlemsmøter foruten 6 årsmøter. Vi har hatt en lengre tur hvert år samt 2 vandringer.

Vi har samlet inn eldre fotos og klassebilder, tatt for oss eldre stedsnavn og plottet disse inn på kart fra 1937. Dette er utlagt på vår hjemmeside.

Vi har utgitt posthistorien på Tasta i et hefte. Registrert alle handel - industri og håndverksvirksomhet på Tasta før 1965, likeledes fiskermanntallet, dette er også lagt ut på nettet.

Landbruksgruppen har samlet inn og restaurert en hel del eldre hestetrukne landbruksmaskiner. Disse var tenkt utstilt på Aspelundsløå, men foreløpig er det for mange aktiviteter der. Det er flere gjenstander vi er redde for, blant annet en karjol som stortingspresident og ordfører Olaus Eskeland kjøpte i 1886!

Fiskerigruppens prosjekt har vært å dokumentere fiskerne og fiskeriene i Dusavik og Tastasjøen, samlet inn fotos av fiskebåter, dokumentert størrelse på båt, motor og byggested. Beskrevet fiskeplasser, fiskeredskaper og hatt en ekskursjon til Håstein. (Er lagt ut på nettet).

Alle gårdene fra 1950 årene er lagt inn på kart, vi lagger også inn fortløpende gårdens historie, slekt og eiere.

Sammen med Stokka- og Madla historielag er det en gruppe som kartlegger fornminner, fiske og kultur langs Store Stokkavatn. Sammen med kommunen vil det bli satt opp skilt ved severdigheter.

Vi har en fyldig hjemmeside hvor det er skrevet om kjente personer på Tasta, institusjoner skoler og meget annet.

Nå er det ikke alle som har PC derfor har historielaget planer om å utgi en årbok. Vi undersøker priser og prøver å få kontakt med personer som kan dette med utgivelse av bøker!

Vår alles kjære Inge Bø holdt et svært interessant kåseri om ”De 10 danske fiskekutterne fra Esbjerg som kom til Stavanger med nødhjelp i juni 1945” Det ble også vist flere interessante bilder fra begivenheten.

Inge ble takket med blomster og gode ord.

JKT viste bilder og refererte fra fiskerigruppens ekskursjon til Håstein.

Så var det servering av kaffe og kringle, Tastadrøs og trekking av gevinster.

JKT opplyste at laget fra kommunen hadde fått  kr. 6.261,-  i driftstilskudd, kassereren bekreftet at beløpet var kreditert vår konto.

Videre opplyste han at slektgranskerdagen ville bli avholdt på Stavanger Bibliotek førstkommende lørdag den 25.10.

Julemøtet vil bli avholdt onsdag den 10. desember kl 19:00. Kåsør blir Gunnar Skadberg.

Tilslutt takket JKT de 76 frammøtte for kvelden og ønsket alle vel hjem.

JKT
Referent.