Medlemsmøte nr. 27, torsdag 24. april 2008 kl. 19:00 på Tasta skole.

JKT ønsket hjertelig velkommen og presenterte kveldens program.

JKT overlot ordet til kveldens kåsør Arild Vøllestad som er institusjonsprest ved Rogaland A- senter. Han holdt et meget interessant kåseri basert på egen og medforfatter Marit Vasshus bok: ”Ånden og Flasken”. Kameratheimen, nåværende Rogaland A-senter ble stiftet for 55 år siden og har derfor sin historie.

Inntil 30 medlemmer av Tasta Historielag kan gratis motta boken "Ånden og flasken" - Rogaland A-senter gjennom 50 år. De kan henvende seg til [email protected] eventuelt ringe ham på direktenummer 51729030, mobil 907 56 547, og selv etter nærmere avtale hente boken på A-senteret. Etter prinsippet "først til mølla...."

Etter kåseriet ble Vøllestad takket og overrakt blomster og en bokgave.

Det ble informert om vandringen torsdag den 22. mai. Oppmøte ved parkeringsplassen på Tasta skole. Vandringen går ned Eskelandsveien til Kalhagen (Kalhaien) som er opprinnelig en gammel husmannsplass. Her ligger et av Rogalands eldste trehus, faktisk fra det 16- århundre. Ciceroner blir Jan Valde Eskeland og JKT. Fra Kalhaien går vi oppover til Varden og ned til Tasta skole.

Møtet fortsatte med servering av kaffe, "Randabergkringla" og salg av årer.

Arne Finnestad viste interessante bilder fra ”gårdsprosjektet”. Her har Arne, sammen med Kåre Haga lagt ned et stort arbeide. Han viste også eldre klassebilder, der portretter med navn på hver enkelt elev er med, et flott resultat.

Bjørg Aksdal informerte om Hjelmelandsturen som alle har fått informasjon om i form av skriftlig innbydelse. Turen koster kr.300.- per deltaker.

JKT informerte om høstmøtet den 22. oktober, Inge Bø blir kveldens foredragsholder og vil fortelle om de 10 danske fiskekutterne som kom fra Esbjerg (Stavangers vennskapsby) i juni 1945 med nødhjelp til Stavangers befolkning i form av mat og klær. Vi gjør oppmerksom på at dette er en onsdag. Fra og med da blir møtene avholdt den tredje onsdagen i måneden. Unntaket er jule møtet som blir avholdt andre onsdagen i måneden. Møtene blir: oktober, desember februar, og april.

Det er flere som uttaler at det kan være vanskelig å høre hva som blir sagt på møtene, alt etter plassering i salen. Vi vil derfor ta kontakt med skolen/kommunen og høre om det er muligheter å få installert et permanent høyttaler anlegg i aulaen.

Til slutt takket JKT for laget og ønsket alle de 55 som deltok på møtet vel hjem!

Vandring: torsdag 22. mai, fremmøte på skolens parkeringsplass kl 18:00.

Referent.

Årsmøtet 14. februar 2008