Årsmøte nr. 07.   (  26 )   Den 14. februar kl.19:00 2008 i musikkaulaen
                                          på Tasta skole..

JKT ønsket velkommen og presenterte møteprogrammet. Deretter overlot han ordet til kveldens kåsør; Kjell Espedal. Espedal holdt et meget interessant kåseri om Pilt-Olas liv og levnet. Pilt-Ola hadde blant annet eid de to Ledaalsgårdene på Tasta. (den første kjøpt i 1814, den andre i 1815).

Etter kåseriet ble Espedal takket og overrakt blomster.

Det ble det servert kaffe og kringle med salg av årer.

Årsmøtet:

Valg av ordstyrer og referent ble henholdsvis Ole Fredrik Vølstad og JKT.

Innkalling til årsmøte med årsmelding, regnskap og vedtekter var sendt medlemmene 14 dager i forveien.

Medlemmene godkjente innkalling og dagsorden uten merknader.

Årsmeldingen ble gjennomgått av Kjell Bols og vedtatt uten merknader.

Regnskapet ble gjennomgått av Kåre Haga og vedtatt uten merknader.

Det var ingen innkomne forslag.

Valg:

Valg av formann: Valgkommiteen hadde foreslått gjenvalg av Jan K. Torgersen som ble valgt med applaus.

Styremedlem. Da Kåre Haga ønsket å trekke seg hadde valgkommiteen foreslått Enok Kommedal som nytt styremedlem. Han ble valgt med applaus. Enok var med å starte laget, satt i interimsstyret og en periode i det første valgte styret.

Varamedlemmer. Valgkommiteen hadde foreslått gjenvalg av Anne Karin Ferkingstad og Sigmund Aartun, de ble valgt med applaus!

Valg av revisor. Valgkommiteen hadde foreslått gjenvalg av Trond Håland, han ble gjenvalgt med applaus!

Valg av valgkomite. Styret hadde foreslått gjenvalg av Ole Fredrik Vølstad, Signe Ivarson og Leiv G. Ledaal. De ble valgt med applaus!

Styret består nå av:
Jan K. Torgersen, formann (gjenvalg)
Kjell Bols, nestformann (ikke på valg)
Enok Kommedal (ny)
Bjørg Aksdal (ikke på valg)
Bjørn Roar Børresen (ikke på valg).

Varamedlemmer:
Johan Gramstad (ikke på valg)
Ivar Andersen (ikke på valg)
Sigmund Aartun (gjenvalg)
Bodil Hagum (ikke på valg)
Anne Karin Ferkingstad (gjenvalg)

Fastsetting av kontingent. Styret foreslo at kontingenten forblir kr.100.- (inkl. Sydvesten”)
For husstands medlemmer opprettholdes kontingenten på kr.50.- Alle medlemmene uansett kategori har stemmerett. Det var full enighet om å beholde den nåværende kontingenten.

Utsendinger til RHÆs årsmøte. Styret fikk fullmakt til å velge 3 utsendinger til møtet på Utstein Kloster Lørdag 5. april kl. 10:00.

Innkomne forslag. Det var ingen innkomne forslag!

JKT overtok så ledelsen av møtet og takket Ole Fredrik for god valgledelse. Han informerte om årets vandringer og tur. Vårvandring den 22. mai langs Eskelandsveien, ned til Kalhaien (kanskje Rogalands eldste trehus ) opp stien til Varden og ned til skolen. Ciceroner blir Jan Eskeland og Magnus Pedersen, sistnevnte er eier av Kalhaien. Kåre tar kopier fra sladrå.

Årets sommertur går til Hjelmeland med innlagte besøk ved forskjellig attraksjoner under veis. Pris blir: inklusive buss, ferge, mat, inngangsbilletter per. pers. Kr.300.-

Høstvandringen blir 28. august. Ruten går fra Loen, langs Stokkavatnet til Resinaustet, opp til Leikvoll og til Tasta torjå. For begge vandringene møtes vi på parkeringsplassen til Tasta skole!

Nærmere opplysninger om vandringene og turen vil bli gitt skriftlig når den tid kommer.

Da det er flere medlemmer som er opptatt om torsdagene ble det avholdt avstemning om at vi fra høstmøtet i oktober skal begynne å arrangere møtene på onsdagene. Det ble vedtatt å arrangere møtene den 3dje onsdagen i måneden, unntatt julemøtet som må bli den andre onsdagen. Dette fordi Lions Tasta har møtene sine 1ste onsdagen i måneden.

Kåre Haga ble overrakt blomster og bokgave som takk for sin uvurderlige innsats for Tasta Historielag gjennom snart 7 år. Han var med å starte laget, satt i det første interimsstyret og ble valgt inn i det første styret, der han har fungert som kasserer. Kåre var den som satte igang gruppen som har samlet inn eldre fotografier. Dessuten har han ført regnskapet i alle år, sendt ut innkallelser til møter og gitt andre informasjoner, vært guide for de fleste vandringene. Han har nå tatt initiativet til en ny gruppe som skal kartlegge gårdsbruk i 1950 årene på Tasta.

Arne Finnestad ble overrakt blomster som takk for sitt viktige arbeide med vår hjemmeside.

Kjell Bols informerte om at det ville bli holdt kurskvelder i slektsgransking på statsarkivet. Det var ni personer som meldte seg på. Første kurskveld blir 26. februar kl. 18:00 – 21:00. Fremmøte kl.17:55. Dørene lukkes kl. 18:00. Parkering på Jernbanelokket. Kurset er gratis, men det må betales kr. 3,- for kopier

Kåre informerte om den nye gårdsbruk gruppen. Arne viste ved hjelp av lagets ny innkjøpte prosjektør hvordan gårdenes grenser var lagt inn på kart. Kjell har laget et eksempel på hvordan vi kan få med de tre siste eierne (generasjonene) på de forskjellig bruk. Dette blir et stort og langvarig arbeide. Videre viste Arne bilder fra ”Riskafjordturen” og ”Det Store Rennebilløpet” På fremtidige møter vil vi vise forskjellige bilder, så som turer vandringer, klassebilder, landskap - og andre bilder. Dette blir sekvenser på ca 10 min.

Vi oppfordrer atter en gang medlemmene om å ta med klassebilder og andre eldre fotos som vi kan skanne og få inn i vårt arkiv.

Det var 64 personer tilstede på møtet!

Så var det trekning av gevinster. JKT takket for et godt møte og ønsket alle vel hjem!

Neste møte blir: Torsdag 24. april kl. 19:00, Arild Vøllestad vil kåsere om Kameratheimen som nå er 50 år. Vell møtt!

referent

Medlemsmøtet 6. desember 2007