Medlemsmøte nr. 20, torsdag 26. oktober 2006 kl.19:00 på Tasta Skole.

Tasta Historielag ble som kjent stiftet den 29. Oktober 2001. I den anledning hadde ”Laget”arrangert 5 års jubileum.

Vi var så heldige å få ”Gubbekorpset” til å spille i foajeen. 18 musikanter som tidligere har spilt i Tasta Skoles Musikkorps underholdt og ønsket folket velkommen med flott musikk!

JKT ønsket velkommen til innbudte gjester fra: Rogaland Historie- og Ættesogelag, Randaberg Historielag, Stavanger Historiske Forening, Stokka Kultur- og Historielag, Storhaug Historielag, Hundvåg – og Øyane Historielag og Madla Historielag, den nye, og avgåtte rektoren ved Tasta skole, representant fra Bydelsutvalget og våre kjære medlemmer. Det ble en stor forsamling på hele 115 personer.

JKT takket leder av ”Gubbekorpset” Per Jakobsen og de andre medlemmene av korpset for flott musikk og overrakte dem hver sin blomst.

JKT holdt et kort tilbakeblikk om Tasta Historielags tilblivelse og dets virksomheter, videre et minikåseri om Tasta.

”Tastaviså” avsunget med vår meget dyktige pianist, Olava Andreassen ved flygelet. Gunnar Skadberg holdt et meget interessant kåseri om Tastakvekeren Elias Tasta.

Kåsøren ble takket av JKT og overrakt en blomsteroppsats.

Det ble servert deilige smørbrød og kaker og vi sang ”Småspurven gjeng i tunet”.

Kjell Bols informerte om Disdagen og Arkivenes dag , samt om julemøtet den 7. Desember
kl. 19:00. Krigsseileren/veteranen Lars Arholm blir intervjuet av Lars Rimbereid. Arholm dro fra Fitjar til Shetland og var i den norske marinen hele krigen. Han har bodd på Tasta hele sitt voksne liv, så han må regnes som Tastabu.

De forskjellige inviterte lag overrakte hilsener, blomster og flotte bokgaver, de fremhevet også at de var imponert over hva Tasta Historielag hadde fått til. Videre ønsket de oss til lykke med vårt videre arbeid. RHÆ fremhevet at vi var blitt lagt merke til, blant annet ved at vi alltid deltok på alle års - rådsmøter og seminarer. Vi var alltid til stede.

Vi hadde trukket lodd ut fra deltakerlisten på forhånd og 18 stk Alpefioler ble delt ut.

Jubileet ble avsluttet med ”Å leva det er å elska” JKT takket alle for frammøtet. Han minnet om at julemøtet ville bli tradisjonen tro med risgrøt og sang av Stavanger Søemansforenings Shantykor. Kåseriet vil bli som nevnt ovenfor med ”de to Larsane” der den yngre Lars intervjuer den eldre Lars som er en av våre siste gjenlevende krigsseilerne.

Julemøtet blir avholdt: torsdag, 7. Desember kl. 19:00 på Tasta Skole.

Medlemsmøte 20. april 2006