Medlemsmøte nr. 19,  20. april 2006 kl.19:00 på Tasta skole.

JKT ønsket hjertelig velkommen og presenterte kveldens program.

Det var 53 personer tilstede inklusive gjester fra Randaberg- og Madla Historielag.

Vi hadde vært så heldige å få Atle Skarsten til å kåsere om ”De svarte Rott’ane – de berømte losene fra Rott. Det var et meget godt og interessant kåseri. Det var bare godord å høre fra medlemmene etter kåseriet.

Etter foredraget ble Atle Skarsten takket og overrakt blomster og bøker.

Kjell Bols orienterte om Karmøyturen den 10. Juni..

Kåre orienterte om ”Årene” som nå skulle selges i stedet for lodd.

JKT minnet om vandringene langs Tastastraen den 11. Mai. Den neste som starter fra Bydelshuset den 24 august og som går over Rustå/Varen og ned til Aspelundslåven.

Bevertningen besto av kringle og kaffe, utlodning av blomster og bøker.

Neste møte blir torsdag 26. oktober på Tasta Skole kl.19:00. Dette er 5 års jubileum . Det blir sendt ut egne invitasjoner til dette møte.

Samtlige medlemmer ønskes god sommer!

Vandring langs Tastasjøen 11. Mai . Fremmøte Kl.1900 på parkeringsplassen v/Møgsters Rederi hvor vi også kan parkere bilene. Vandringen vil begynne ved Skogstø og ende opp i Kalhammerviken. De som ønsker det kan derfor parkere bilene der. Men likevel møte opp v/Møgster. Ciceroner blir Marit Salvesen, Leif Heimark, Jakop Hodnefjeld og Kåre Haga. Medlemmene tar selv med kaffe dersom de ønsker det. Alle er hjertelig velkommen!

Årets sommertur går lørdag 10.juni til Avaldsnes, Norges eldste kongssete. Som var Harald Hårfagres hovedgård frem til ca. 1450.

Påmeldingsfrist: 31.mai! Etter denne datoen er det eventuelt plass for venner og medlemmer av andre lag. Vi har plass til 48 pers. på bussen . Betal kr. 350 .- på konto Tasta Historielag v/Kåre Haga nr. 3201 29 93853. Dette beløpet inkluderer varm lunsj.

Bussen avgår fra SR-Bank kl. 08:30, som for øvrig blir kjørt av vårt medlem: Karl N. Person, kjører og tar opp folk i Gjerdeveien, Dusavikveien/Vardenes skole, opp Eskelandsveien, stopper ved tidligere Løyten Lys. (Tastatorget) Videre stopper den v/bussholdeplassen på Høye.

Det ville være fint om dere melder fra hvor dere vil gå på bussen, enten på giro, eller nettbank.

Turen går via Rennfast/Arsvågen. Vi stopper ved Arkebus Krigshistoriske Museum mellom Aksdal og Haugesund.

Så til Olavskirken for omvisning. Vi besøker Nordvegen Historiesenter. Her blir det servert varm lunsj.

Turen går videre til Visnes Gruvemuseum. Her får vi historien om et av de særegne gruvemiljøene i Norge på slutten av 1800 tallet. (Det var en av Norges største koppergruver, her bodde på det meste ca. 3000 innbyggere. Frihetsstatuen i New York er støpt av kopper fra Visnes! Samme dag er det også veteranbil treff her).

Derfra drar vi sørover til Skudenes. Dersom det er tid stopper vi Karmøy Fiskerimuseum i Åkrahamn. Det kan også bli tid til en kort vandring i Skudenes, besøke Mælandsgården, Tåkelurfabrikken eller noen av kunstgalleriene.

Returen går til Mekjarvik ca. kl.18:00. Bussen stopper i omvendt rekkefølge som for starten. Dersom vi ser at tiden ikke strekker til kan vi vende tilbake over Rennfast. Det blir en lang dag så vi anbefaler at dere tar med kaffe og mat.

Vell møtt!

JKT Referent.