Forberedelser
Trykk på bildene for større versjon.
Minikonsert

Dekket bord

Hoved kåsør

Takk for i dag

Tasta Historielag.

Medlemsmøte nr.16.   13. oktober 2005 kl. 19:00 på Tasta Bedehus.

JKT ønsket hjertelig velkommen til de 55 medlemmene som var til stede og presenterte kveldens program.

Møtet ble denne gang avholdt på bedehuset da det var høstferie på skolen. For mange av oss som er i alderen 65 – 75 år, og som har gått flere år på skolen der, var det vemodig å gjense bedehuset. Selv fant jeg ut at det var ca. 60 år siden jeg var der sist.

Kjell Bols holdt et ”minikåseri” om bedehuset, at det var bygd i 1939, at det fra høsten 1940 til våren 1945 fungerte som skole.

Inge Bø leste litt fra boken sin ”Va det bere før då alt va møje verre? ll” Dessuten mimret han litt om basarene, juletrefestene og skolegangen.

Asgerd Taksdal skulle kåsere om ”Kvinneliv i Ryfylke i eldre tid”. Dessverre hadde hun tatt med seg feil manuskript, men til gjengjeld fikk vi en innføring om juleskikker og tradisjoner i Ryfylke.

Hun ble takket av JKT og fikk overrakt en bokgave og et "Løytenlys".

Det var salg av lodd, kaffe og kringle, samt trekning av gevinster.

Kjell Bols informerte om ”filmprosjektet”. Gruppen etterlyser eldre smalfilmer og bilder fra Tasta. Det ble referert fra brev fra Stavanger Byhistoriske forening vedrørende ”skilting av hus og steder der kjente personer i Stavanger hadde levd. Tasta Historielag vil også ha skilting av hus og steder: f.eks.. Olaus Eskeland (stortingspresident) og ordfører i Hetland. Flere generasjoner Vølstad som har vært vara - og ordførere, Samuel Samulson (varaordfører) Ledaals hus. Kvekeren Elias Tasta. Berge Bergesen som bygde huset der Sigmund Aartun har gården sin. Han bodde der i 40 år og ble valgt inn i Hetlands første herredsstyre i 1837. Halvor Sondresen som bodde i Dusavig, var med å starte Det norske Misjonsselskap og var ordfører i Hetland fra 1842 til 1846. Videre båtbyggeren Erik Notvik. Olaf Nilsen (Tastamaen) osv. Vi ber medlemmene komme med andre aktuelle navn vedrørende dette tema.

JKT orienterte om planlagte tur- og vandringer i 2006: 11. mai vandring langs Tastasjøen. Starter ved Skogstø og avslutter ved bedehuset i Kalhammeren, og så en tur ned i "Fantavigå"  ciceroner blir : Marith Salvesen, Jacob Hodnefjeld, Leif Heimark og Kåre Haga.

Tur til Karmøy lørdag 10.juni, buss fra Tasta gjennom Rennfast, besøk i koppergruvene på Vignes, deretter til Vikingmuseet hvor vi først spiser lunsj. Så omvisning, deretter buss til Skudenes med en liten vandring dersom det er tid. Så fergen hjem kl.18:00. Bussen stopper flere steder langs E39.

Vandring den 24 august fra Bydelshuset, over Rustå ned til Bedehuset, avslutning i Aspelundsløå, ciceroner blir: Enok Kommedal, Bjarne Aspelund og Kåre Haga. Vi vil presisere at alt dette vil det enkelte medlem bli tilskrevet om når den tid kommer.

Medlemsmøte  14. april  05