Tasta Historielag.

Medlemsmøte nr.15.   14. april 2005  kI.19:00 på Tasta skole.

JKT ønsket alle hjertelig velkommen og presenterte kveldens program.

JKT orienterte om turen til Bjerkreim og seilasen over Ørsdalsvatnet. Styret hadde vært i kontakt med diverse turoperatører, disse skulle ha ca. kr.500.- pro.pers. Styret undersøkte derfor hva prisen ville bli for seilasen over Ørsdalsvannet og komler på kafeen på Lauperak. Ved egen transport; Dersom vi fyller opp båten med 58 personer, får vi turen pluss
komlemiddag for kr.200.- pro.pers. Vi kjører da med egne biler som fylles opp. Vi oppfordrer: venner i historielaget at de avtaler seg imellom vedrørende transport. Dersom det er noen som ikke har tilgang til bil; kontakt Kåre tlf. 51566048, eller en annen i styret.
Vi møter frem i Odlanstø lørdag, den 18. juni kl.10:30 (beregn en god time til kjøring). Vi seiler så over Ørsdalsvannet og gjør strandhogg på Dyrskog. Her går vi opp til gården som er i drift i sommerhalvåret (det skal visstnok finnes 18 forskjellige eplesorter på gården. De som er dårlige til bens sitter på kaien eller om bord i båten. Deretter går turen til enden av vannet der vi kan besøke de nedlagte gruvene. Så returnerer vi (kan også gjøre strandhogg på returen da vi disponerer båten i 6 timer) Komler spiser vi på Lauperak og så vender vi hjem. Vi anbefaler at hver tar med seg termos og kaffemat, videre; klær etter været! (husk at det kan være kaldt på båten, selv i juni). Påmelding frist er 26. mai, betales med giro eller kontofon/. internett. Vår konto er:
Tasta Historielag, konto nr.3201.29.93853.

Kåre Haga orienterte om vandringen i Dusavik, torsdag 26 mai kl 19:00. Fremmøte ved båtforeningen. Så vandrer vi langs Thorsastraen forbi Notviks båtbyggeri, Johannes Eskeland viser frem båten sin som Erik Notvik bygde for Jakop Eskeland. Videre til Kommedals båtbyggeri på Vardeneset. Her stopper vi og tar en kopp kaffe.

Kåre orienterte videre om filmprosjektet som Historielaget har tenkt på. Vi har øremerket gaven fra Gottfted Borghammar til dette prosjektet. Det er dannet en filmgruppe bestående av Kjell Bols leder, Kåre Haga, Bodil Hagum samt Jo Lauritz Aksdal, sistnevnte tar seg av regi og det tekniske. I første omgang skal gruppen arbeide med kostnad, manuskript og innsamling av materiell. (er det noen som har smalfilmer fra Tasta kan de kontakte Kåre).

Videre etterlyser vi fremdeles klassebilder, helst med navn, men laget kan være behjelpelig med dette.

Bjørg Aksdal ga et godt og fyldig referat fra R.H.Æ.s årsmøte på Avaldsnes den 9 april.

Kari Ruud Torgersen leste Karin Braatens artikkel om Rogalands Dampbaker og familien Danielsen.

Arne Finnestad orienterte om hjemmesiden.

Det ble servert kaffe og kringle samt solgt lodd.

Svein Magne Olsen holt et meget godt kåseri om eldre og nyere brobygging samt eldre hestekjøretøy.

Etter kåseriet ble han overrakt en gave fra Historielaget.

Deretter var det trekning med gevinster.

I referatet fra vårt siste årsmøte hadde det sneket seg inn en feil, Det skal være:
Astrid Hjellestad går ut av valg komiteen og Signe Ivarson ble valgt inn, valgkomiteen består av:
          Ole Fredrik Vølstad,
          Signe Ivarson
          Leiv G. Ledaal.

Til slutt takket JKT for fremmøtet og ønsket alle vel hjem!

Det var 55 personer til stede.

Referent

Medlemsmøte  17. februar 05