Tasta Historielag

Medlemsmøte nr. 09.  10 desember 2003 i Bydelshusets storsal.

JKT ønsket velkommen og presenterte kveldens program. Deretter ble Tastaviså sunget. Det ble også informert om valget den 11. februar. Det skal velges leder,
1 styremedlem, 5 varamedlemmer, 3 medlemmer til valgkommiteen samt revisor. Forslag til kandidater sendes til Bjarne Aspelund.
Posthistorien for Tasta er nå fullført, trykket og for salg. Postgruppen har bestått av Gunleiv Eriksen leder, samt Bodil Hagum og Carsten Amundsen. Reidun og Kjell Bols har stått for skriving og kopiering. Alle har utført et stort arbeide som det står respekt av. De ble takket og overlevert hver sin bok.
Kjell Bols informerte om heftet med posthistorien som er til salgs for Kr.50,- samt salg av RHÆs årbøker. Videre at dersom noen er interessert i et innføringskurs i slektsgransking kunne de kontakte ham. Kåre Haga informerte om fotogruppen. Den 7. januar blir det et møte på Bydelshuset kI.19:00 der folk kan komme med eldre fotografier som Historielaget kan låne for kopiering,( de blir kopiert på stedet, slik at de blir tilbakelevert per omgående) eller om noen vil gi disse som gave. Husk at det er meget viktig å få identifisert hvor bildet er tatt, ca. årstall, personene på bildene så langt dette lar seg gjøre. Dersom det kommer flere eldre kan kanskje disse være behjelpelig.
JKT opplyste om den nyetablerte "Håndtverk, industri og Handel", gruppen. Den består nå av Johan Gramstad, leder, Ivar Andersen og JKT. Gruppen skal forsøke og dokumentere virksomheter på Tasta. Dersom det er flere som har lyst å være med kan de kontakte Johan.
Deretter ble kveldens kåsør; Gro Bente Olsen presentert. Hun holdt et meget interessant foredrag om kvekeren, bonden og sydvestfabrikanten Peter Fugellie. Bente Gro Olsen ble takket og overrakt en blomsteroppsats etter foredraget.
Også i år underholdt Stavanger Søemandsforenings Shantykor med diverse Shantier. og sanger. Koret og medlemmene sang unisont "Det lyser i stille grender". Det ble servert risgrøt, julekaker og kaffe, loddsalg med diverse gevinster. Historielaget hadde mottatt flere gaver til gevinster fra blant andre; Dagfinns, Coop Randabergveien 25, Tasta Byggmarked, Gabbas Kjøttbutikk og Løitens Lys. Foruten disse besto gevinstene av blomster og bøker.
Etter trekningen delte presten Arild Vøllestad noen adventstanker med oss. Vøllestad er prest på Kameratheimen som for øvrig er 50 år i år. Vi gratulerer!
Deretter sang vi "Deilig er jorden". Inklusive 16 medlemmer fra Shantykoret var det 87 personer til stede.
JKT takket alle for fremmøtet, ønsket alle en god jul, vel møtt til neste møte den 11. februar 2004, samt alle vel hjem.
JKT referent.

Medlemsmøte    25. oktober 03