Tasta Historielag

Referat fra medlemsmøte Nr.8   den 25. oktober 2003 i bydelhusets storsal

JKT ønsket velkommen og sa noen ord om den vellykkede vandringen i Vølstadveien den 10. september, Deretter ble kveldens kåsør presentert; Gjert Meling. Han kåserte om fregatten" Seladons" forlis og mannskapets skjebne. Det var et veldig interessant kåseri, ikke minst at Gjert hadde besøkt øya hvor mannskapet oppholdt seg i 11 måneder. Vi hadde blant publikum barnebarnet til tømmermannen fra Sandeid (Vestbø) som er begravet på øya; Ranghild Bø, født Vestbø, hun bor på Bø i Randaberg, men er født i Sandeid. Hun ble behørig presentert i forsamlingen.
Kåre informerte at fotogruppen vil ha første kurskveld, onsdag 29. oktober kl. 19:00 på Statsarkivet. Videre at Slektsgranskerdagen blir avholdt på Sandnes Kulturhus den 25. oktober kl. 11:00. Kurs i slektsgransking blir avholdt: 17.november fra kl.18:00 til kl.21:00, v/Kjell Bols. (på Statsarkivet Bergelandsgaten 30, 4. Etasje) Kurs i tyding av gotisk skrift blir avholdt på Statsarkivet 22. og 29. oktober samt 5. og 12. november fra kl.18:00 til kl. 20:00, kurset koster kr.600.-
JKT takket for fremmøte, det var 77 personer til stede, og ønsket alle vel hjem.
Neste møte, julemøte blir 10 desember kl 19:00 samme sted. Kveldens kåsør; Bente Gro Olsen kåserer om kvekeren og sydvestfabrikanten Peter Fuggeli som blant annet hadde fabrikk i en låve på Leikvoll, der som Hanasand har gartneri.
JKT referent.

Medlemsmøte  9. april 03