Trykk p� bildene for store bilder!

Medlemsm�te Nr. 60.
         Ble avholdt i Musikkaulaen p� Tasta skole
19. oktober 2016. Kl.19:00.

Referat fra medlemsm�te i Tasta Historielag 19. oktober 2016.

Tasta Historielag avholdt sitt H�stm�te 19. oktober 2016  p� Tasta skole i skolens musikkaula.
                   Det var 15 �r siden laget ble stiftet, n�rmere bestemt 29. oktober 2001.
Derfor ble det en enkel markering av dette.  Lederne fra Randaberg  og Stokka Historielag var derfor invitert til m�te . Leder Ivar Andersen �nsket forsamlingen velkommen og presenterte kveldens foredragsholder Byantikvar Hanne Windsholt.

Det var 71 medlemmer som m�tte opp denne kvelden for � h�re Anne Windsholt fortelle om Byantikvarens oppgaver.

Byantikvaren arbeider for � ta vare p� Stavangers kulturarv. Hun skal gi uttalelser til planer for � sikre at objekter eller omr�der som inng�r i kommunens kulturminneplan, eller vurderes som verneverdige, reguleres  til bevaring. Kulturminneplanen er Byantikvarens viktigste arbeidsgrunnlag. Hun skal ogs� informere om historisk bakgrunn, fotografier, tegninger og kart .

Ogs� rehabilitering, leverand�rer l�ne- og tilskuddsordninger og mye mer. Hun viste p� kart  ulike kulturminner som finnes p� Tasta, men var interessert i � h�re fra medlemmene om de kunne opplyse henne om det fantes kulturminner som hun ikke viste om. Hun var takknemlig om det ble sendt melding til henne p� e-post eller sms.

[email protected]  <SMS: 412 39 798>.

Det ble ogs� anledning � komme med sp�rsm�l fra salen, noe en del benyttet seg av,
f�r hun ble overrakt blomster av Ivar som takk for foredraget

F�r kaffe og �resalg fikk Sigurd Aartun overrakt blomster som takk for den fine turen han arrangerte for laget til Fr�ylandsvatnet tidligere i h�st.

Deretter snakket Ivar om at Tasta historielag er 15 �r. Han takket Jan K. Torgersen som i sin tid tok initiativ til � starte historielag p� Tasta. Han snakket litt om tiden som har g�tt og  om utviklingen som hadde skjedd p� Tasta de siste �ra og filosoferte litt over hva de neste 15 �r ville bringe for Tasta.
Ivar fortalte hva laget hadde drevet med de 15 �ra laget har eksistert og at det fortsatt er ting for laget � arbeide videre med. Han sa at det er snart 200 medlemmer i laget.
Uten medlemmer intet lag sa han og s� fram til mange gode �r for laget i framtiden.

Guri Tysse, leder av Tasta bydelsutvalg, gratulerte laget med jubileet og overrakte Ivar en fin blomsteroppsats. Hun snakket litt om Tastas utvikling og �nsket laget lykke til med det videre arbeidet.

Kaare Lindboe leder av Randaberg historielag gratulerte ogs� laget med 15 �rs jubileet.
Han overrakte en fin blomsterbukett til Ivar. Han fortalte litt fra deres lag og minnet oss p� at laget p� Tasta hadde mange gode �r foran seg.

Da det ble tid for trekning ville Kjell Bols f�rst orientere om at l�rdag 29. oktober  kl.10:00 blir det slektsforskningsdag i Sola kulturhus.

Medlem av Tasta bydelsutvalg  Knut Maubach som var kommet p� m�te i laget for f�rste gang ble s� begeistret for lagets arbeid at han der og da meldte seg inn som medlem.

Han var ikke det eneste nye medlemmet i laget denne kvelden ,det var ogs� andre som meldte seg inn.

Etter et vellykket jubileumsm�te med god kaffe, rundstykker, kringle og en god dr�s
minnet Ivar om julem�te den 14. desember samme sted og �nsket alle vel hjem.

Referent Marit Salvesen.        Foto og Lay-out :  Lars Ikdal

.