PS! Trykk p� bildene for store bilder.
   Full skjerm, trykk tasten F11 f�r og etter bildene.

Medlemsm�te nr.44. ble avholdt p� Tasta skole
                         onsdag 17. oktober kl 19:00.

50 personer var m�tt frem da JKT �nsket alle hjertelig velkommen.Han presenterte kveldens program, videre informerte han om at Tasta Historielag n� var registrert i Frivillighetsregisteret i Br�nn�ysund og at vi dermed har rett p� grasrotpenger fra Norsk Tipping. Det forutsetter at n�r dere tipper, spiller lotto etc. sier til kommisjon�ren at dere vil at grasrotandelen skal tilfalle Tasta Historielag. Informer ogs� dine venner og familie om dette. Vi kan dermed f� betydelige inntekter. Inntekter som vil v�re et gode for medlemmene i form av sponsing av m�ter og turer etc.

Videre informerte han om bokverket: �Stavanger Bys Historie� som er tilbudt medlemmene av historielagene for kr.1395.- mot kostnad ellers kr.1995.-

Det er fire bind s� vi mener dette er et meget godt tilbud. Til de som ikke har e-post; dersom dere er interessert vennligst send navn og adresse til meg, eller ring.

Det var flere som tegnet seg p� under m�tet.

Kveldens Kors�r, Rune Hersvik fra Norsk Vind Energi AS ble presentert. Han holdt et givende k�seri om vindm�llene p� H�g-J�ren, �Energi tatt ut av lause lufta�, og ellers andre former for energi.  Det ble stilt mange interessante sp�rsm�l under og etter k�seriet.

Etter k�seriet ble Rune Hersvik takket og overrakt blomster. Det ble servert kaffe og kringle samtidig som dr�set gikk livlig rundt bordene. Det ble solgt �rer for � dekke utgiftene til kaffe og kringle.

Etter pausen orienterte Kjell Bols om Hetlandprosjektet, Videre at f�rste m�te for innsamling av fotos blir holdt den 10. november kl.09:00 i Hillev�g p� Frida Hansens hus. Vi h�per s� mange som mulig av dere m�ter opp for � l�re.

Neste foto innsamling er hos oss den 17.november kl.09:00 p� Tasta Skole. Dersom dere har fotos fra f�r 1965 ta gjerne disse med. Vi er interessert i g�rdstun, og av personer som er kjente med navn og litt historie om liv og virke.

Jan Eskeland holdt et interessant minik�seri om sin private gasskilde, det ble stilt en rekke interessante sp�rsm�l under og etter k�seriet.

Randaberg Historielag som er et av landes mest produktive lag vedr�rende publisering av lokal historie har n� utgitt boken �Randaberg under krigen� som ble presentert av Andreas Harestad.

S� var det trekning av hele 22 potter med h�stlyng og en flott akvarell (kopi) av Georg Monsen. Marit Salvesen ble den heldige vinner!

JKT opplyste at neste m�te (julem�te) blir avholdt onsdag den 12. desember kl.19:00 p� Tasta skole. Gunnar Skadberg blir kveldens Kors�r han forteller om utvandringen. Tradisjonen tro kommer shantykoret og synger for oss. Det blir servert Risgr�t, kaffe og julebr�d.

Videre takket han for fremm�tet og �nsket alle vel hjem.

Ref. og bilder: JKT.

Medlemsm�te    25. april. 2012