PS! Trykk p� bildene for store bilder.
   Full skjerm, trykk tasten F11 f�r og etter bildene.

Medlemsm�te nr. 39. onsdag 13. april 2011 kl. 19:00 p� Tasta Skole.

63 personer var m�tt frem da JKT �nsket alle hjertelig velkommen til V�rm�tet. Spesielt �nsket han kveldens foredragsholder Olle Hemdorff velkommen. Han presenterte kveldens program. Videre opplyste han om vandringer og turer. F�rste vandring blir p� restene av den gamle veien som gikk fra Stokka til Tasta, onsdag 11. mai kl. 18:00 Fremm�te p� parkeringsplassen v/B�rdsens Gartneri. Busstur til Hidra den 28. mai. H�stvandringen onsdag 1. september, blir omvisning p� Sj�fartsmuseet, fremm�te kl. 18:00.

JKT refererte kort fra RHƒs �rsm�te p� Sand den 26. mars, de som deltok fra Tasta var Anne Karin Ferkingstad, Kjell Bols og JKT. Det viktigste som ble besluttet der var at kontingenten heves fra kr.60,- til kr. 80,- fra og med 2012. Styret i Tasta har fremsatt forslag om � heve kontingenten per hovedmedlem til kr. 150,- Kr. 50,- beholdes for hustandsmedlemmer. Dette vil det bli stemt over p� �rsm�te i 2012 og vil eventuelt ikke tre i kraft f�r 2013.

Til 10 �rs jubileet den 26. oktober skulle vi hatt en prolog. Er det noen av medlemmene som vil ta p� seg denne oppgaven? Eller kjenner noen som kan!

Olle Hemdorff holt et meget godt, og interessant foredrag med bilder, fra utgravingen og funn p� g�rden til Sigmund Aartun i forbindelse med utvidelsen av Kverneviksveien.

Etter foredraget fikk han overrakt en bokgave

Det ble servert kaffe og kringle, samtidig foretok en salg av �rer.

Lars Ikdal viste en del bilder som vi hadde f�tt av tidligere redakt�r i Tastavis, Marianne Wieser. Vi etterlyste navn p� personer som var avbildet, men det var ingen av medlemmene som dro kjensel p� noen av dem. JKT vil etter p�ske fremlegge bildene for Guri Haugen (Ramsfjell) og h�re om hun gjenkjenner noen. Lars viste ogs� frem noen vakre vinterbilder fra Tasta, fotografert av Sigurd Aartun. Som kjent har Historielaget f�tt l�ne en hel del bilder, negativer og slides av Sigurd som han har tatt p� Tasta i 1960 �rene. Bildene blir fortl�pende lagt ut p� nettet.

Vandringen den 11. mai:

Fremm�te kl. 18:00 p� parkeringsplassen v/B�rdsens Gartneri. Bjarne Aspelund guider oss langs tuftene av den gamle veien mellom Stokka og Tasta til M�llebekken mellom Litla- og Stora Stokkavatnet. Her m�ter vi Stokka- Kultur og Historielag som forteller oss om planene de har om gjenreisning av en m�lle i glass slik at en kan se �maskineriet� fra utsiden. Her tar vi kaffe og noe � bite i. Hjemturen g�r gjennom Sabbadalen, cicerone her blir JKT.

Kjell Bols informerte om v�rens vakreste eventyr!

Velkommen, til tur til Hidra.

Turen g�r etter f�lgende rute: Tasta skole: kl. 08:30, videre via Tastatorj�, H�ye, Finnestadgeilen, Dusavikveien, Gjerdeveien og Randabergveien v/S-laget f�r bussen tar av for Hidra

Det vil st� skilt p� bussen: Tasta Historielag. Karl N. Person er sj�f�r ogs� i �r. Kjell guider oss p� bussturen til Hidra.

Program:

Ferje til Hidra kl. 11:30. Kirkehavn, med omvisning i den flotte kirken fra 1854. Middag p� Isbua, en restaurert sj�bu som har v�rt islager. Turen fortsetter over �ya til Rasv�g hvor vi skal bes�ke kystmuseet �Fedrenes Minde� kunstutstilling og muligheter til � vandre rundt p� egen h�nd. Lokale guider vil vise oss rundt.

Ferje til Kvellandsstrand kl. 16:25 og vi vil v�re tilbake p� Tasta ca, kl. 18:00

Turen koster kr. 400,- pro. pers. - som innbetales til kasserer - konto nr. 3201 29 93853. P�melding blir registrert ved betaling. P�melding kan ogs� registreres hos Enok Kommedal telf.51541035, mob.: 41625539. Eller p� mail til [email protected]  Ikke vent for lenge, turen kan fort bli fulltegnet.

P�meldingsfrist innen 16. mai.

Styret i Tasta Historielag h�per at vi ogs� i �r vil fylle opp bussen, slik at vi f�r en hyggelig tur sammen. Da det blir en lang dag, kan det v�re smart � ta med seg niste og drikke.

Ved m�tets slutt takket JKT for laget, �nsket alle vel hjem og en riktig god p�ske og p� gjensyn den 11. mai!

JKT

Referent.