Medlemsmøte nr. 36 ble avholdt onsdag 13. oktober 2010 kl. 19:00
                                         i musikkaulaen på Tasta skole.

PS! Trykk på bildene for store bilder.
Full skjerm, trykk tasten F11 før og etter bildene.
JKT ønsket hjertelig velkommen,
spesielt til kveldens kåsør professor i nordiske språk Inge Særheim.
 JKT informerte om salget av boken ”Randaberg – Tasta Billag”.
At boken ville bli solgt utenfor  forskjellige butikker på Tasta, og at vi ønsket medlemmer til å være med på salget. De som har anledning henvender seg til
Kjell Bols, tlf. 51 54 17 88.

Det ble orientert om planene for opptrykk av Minneskriftet: ”Hetland Herad” Denne vil bli på ca 80 sider og i et opplag på 200 stk. Forhåpentligvis til salgs før jul for kr. 75,-. Det foreligger også planer om å utgi en jubileumsbok i anledning Tasta Historielags 10 års jubileum den 29. oktober 2011. Går alt etter planen vil denne være til salgs før jul 2011- Den blir på ca. 200 sider med et opplag på 300 stk.

JKT orienterte om at Bodil Hagum, født Ledaal, p.g.a. sykdom måtte trekke seg fra styret. Hun vil motta en bokgave og blomster som takk for innsatsen. Siden vi er 10 personer i styret, vil det ikke bli valgt nytt medlem før til årsmøtet i februar.

Et av våre første medlemmer; Reidun Bols avgikk ved døden tidlig i høst, Reidun var et ivrig medlem, stilte alltid opp ved våre arrangementer og var behjelpelig med rigging, pynting etc. Videre renskrev hun Posthistorien om Tasta, vi lyser fred over hennes minne!

Inge Særheim holdt et givende kåseri om stadnamn generelt
og for Tasta spesielt.

Etter kåseriet ble Inge Særheim takket og overrakt blomster.

JKT orienterte om gårdsprosjektet og oppfordret de av medlemmene som hadde/har hatt, slektninger som eide gård til å skrive historien om gården Vi har fått skrevet om 8 – 10 gårder så langt. I 1950 årene som vi har tatt utgangspunkt i, var det ca.150 gårder/småbruk på Tasta. Vår alles kjære, nå avdøde Arne Finnestad har tegnet inn på kart alle bruk på Tasta Øvre og Nedre, Høie og Finnestad. Grensetegningene viser gårdenes beliggenhet der det nå er bygget boliger. Dette er utlagt på vår hjemmeside under ”Gårdsbruk på Tasta”

Dersom dere går inn på Hjemmesiden: tastahistorielag.no , trykker på prosjekter, deretter gårdsbruk, da kan dere finne de forskjellige bruk. Det er bilder av alle bruk som er tatt fra Norges Bebyggelse (”sladrå”).

Det ble servert kaffe og kringle og salg av årer og god tastadrøs. Enok Kommedal sto for åresalg og salg av bøker.

Til slutt takket JKT for fremmøte (60 personer) og vel møtt til julemøtet den 15. desember. På programmet står kåseri om vikingenes jul av arkeolog Helge Sørheim, shantykoret besøker oss og det serveres dessuten den tradisjonelle risgrøt.

JKT referent       Foto - Lay-out :  Lars Ikdal

Medlemsmøte  14. april    2010