Medlemsmøte nr.35, onsdag 14. april 2010 kl. 19:00 i musikkaulaen på Tasta skole.

PS! Trykk på bildene for store bilder.
   Full skjerm, trykk tasten F11 før og etter bildene.

JKT ønsket hjertelig velkommen og spesielt til kveldens kåsør Sven Egil Omdal, samt de tidligere Tastabuene Leonard og Rasmus Samuelsen som nå har skiftet navn til Nesheim og bor på Rennesøy. Videre orienterte han om kveldens program og presenterte Sven Egil som holdt et gripende og godt kåseri om:

Solveig Bergslien – Kvinnen som lurte Gestapo.

Etter kåseriet ble Sven Egil takket og overrakt blomster.

JKT orienterte om gårdsprosjektet og oppfordret de av medlemmene som har / har hatt, eller hadde slektninger som eide gård til å skrive historien om gården. Det ble oppfordret til å ta et eksemplar av ”malen” til å skrive historien.
Vi har fått skrevet om 8 – 10 gårder så langt.
I 1950 årene som vi har tatt utgangspunkt i var det ca.150 gårder/småbruk på Tasta. Vår alles kjære, nå avdøde Arne Finnestad har tegnet inn på kart alle bruk på Tasta Øvre og Nedre, Høie og Finnestad. Grensetegningene viser gårdenes beliggenhet der det nå er bygget boliger.

Dersom dere går inn på Hjemmesiden: tastahistorielag.no trykker på prosjekter, deretter gårdsbruk kan dere finne de forskjellige gårdsbruk, det er bilder av alle som er tatt fra Norges Bebyggelse (”sladrå”).

Deretter var det kaffe og kringle og salg av årer. Vår utmerkede pianist Olava Andreassen underholdt oss med nydelig taffelmusikk.
Vi er heldige som har henne som medlem!

Bjørg Aksdal informerte om vandringer og tur, Første vandring blir i Høyeområdet, vi møtes på Sigmund Aartun sin gård, videre har vi gjort avtale at vi kan parkere på området til dekkbutikken på Tastatorjå. Sigmund og Randis gård ligger på andre siden av veien, rett bak Gabba. De øvrige arrangementene vil dere bli tilskrevet om.

Vi trakk nummer om blomstene og den eneste som ikke var fornøyd var Ole Fredrik,
han ville absolutt ha nr. 4080 hvilket han ikke fikk!

Til slutt takket JKT for fremmøte (65 personer), ønsket alle vel hjem og vell møtt til vandringen den 19. mai.

Jan K. Torgersen    Referent                 Foto  - Lay-out :  Lars Ikdal

Medlemsmøte      17. februar  2010