.
Torger Kommedal. Båtbygger
Informant: Theodor Kommedal
Båtbygger Torger Kommedal.
Bestefaren til Torger:
Torger Martin Kristian Pedersen Kommedal * 7/6 1855 på Måen i
Frafjord.
( foreldre Peder Torgersen og Gunhild Halvorsdtr ) kom til Tasta på 1880-tallet
og giftet seg 21/3 1890 med Dorthe Marie Enoksdtr * 6/4 1864 på 28 - 1
Øvre Tasta
Bestefaren hennes:
Truls Trulsen ( 1772 - 1837 ) hadde i 1833 kjøpt et stort område av Kongen.
( 28 - 1 ) g. 1793 med Marthe Laura Thorsdtr ( 1778 - )
6 barn:
nr. 6 Enoch:
( 1805 - - - - ) g. 1827 m. Anna Marie Olsdtr ( 1806 - - - - ) 2 barn
nr. 2 Enoch
( 1828 - 1894 ) g. m. Ingeborg Johannesdtr ( 1825 - 1912 ) 8 barn
nr. 2 Emanuel ( 1857 - ) ugift
nr. 6 Dorthe Marie ( 1864 - 1894 )
Dorthe kjøpte bruk 70 i Gamle Dusavikveien og de fikk
sønnene:
Theodor 24/3 1891
og Enok 2/9 1892.
I januar 1894 fikk de tvillingene Torger og Daniel som
døde 1 dag gamle
og Dorthe Marie døde i barselseng.
Torger fikk i 1899 hjemmel på bruket og giftet seg med
Ingeborg Jonsdatter Grønning * 1868 på Helleland og de fikk 8 barn. Torger
døde 21/4 1923
I 1912 fikk Emanuel Enoksen ( bror til Dorthea Marie ) skjøte på bruk nr. 1 og
i 1931 fikk
Enok Torgersen Kommedal * 1892 overta bruket etter onkelen og
navnet Kommedal blir knyttet til bruk nr. 1.
Theodor *
1891 bonde gift 2/11 1914 med
Hanna Eriksdtr Askeland * 1891 i Tysvær.
De fikk barna:
.
Dorte Maria * 3/6 1915 g. m. Peder Konrad Reinskau
Torger *
25/1 1917 gift 15/7 1939 med Nora Sivertsen * 1916 Roaldsøy.
Erik * 28/7
1921 gift 1946 m. Borghild Malde
Sigmund * 29/1 1924
meieriarb. g. m. Sherley Kvist
Helga * 8/4
1925 g. m. Kåre Bjørnø, Dusavik
Tora * 8/4
1925 g. m. Peder Thines bosatt i Alaska
Eli * 1/6
1827 død 29/8 1829
Astrid Kristine * 28/2
1934 g. m. Olav Hjellestad
Under krigen arbeidet han hos båtbygger Notvik, men i 1947 startet han opp sin egen bedrift.
Produksjonen foregikk fra først av i et naust. Der ble det bygget båter i både klink og kravell.
(Kravell betyr at skroget er slettbygd, i motsetning til klink hvor bordene legges oppå hverandre.)
I Begynnelsen ble det bygget mest brønnbåter til fiskeridrift, men også snekker til fritidsbruk.
Det ble også bygget rene lystbåter. Det som kjennetegner en Kommedalsbåt er at den har såkalt "panserhekk". Hekken på båten buer utover, og kan minne om baugen på en indianerkano. Kommedalsbåtene ble etterhvert et vanling syn på fjordene, og den lett gjenkjennelige hekken fikk ganske snart populærbetegnelsen "Kommedalsrau".
Lystbåten som står klar til sjøsetting (bildet til venstre) ble bygget i 1959, og var kontrahert av
Kristian Håland i Haugesund. Sjøsettingen foregikk vanligvis ved at man snudde hekken mot sjøen,
så slap man båten mer eller mindre kontrollert ned det bratte svaberget. Men denne båten var for stor tung til å snus, så man måtte sjøsette den sidelengs under kontrollerte former.
Denne båten var med på å danne grunnlaget for utvidelse, og i 1960 kunne et nytt båtbyggeri tas i bruk. Utover i
sekstiårene ble anlegget vider utvidet med molo og skikkelig havn. I båtbyggeriet var det plass til å bygge tre båter om gangen. Det trengtes, for Kommedalsbåtene var så populære, at til tross for at produksjonen nå gikk på "samlebånd", så var det likevel to års leveringstid på båtene.
Sønnene Birger og Theodor kom tidlig med på båtbyggingen. De stakk ned i naustet og hjalp til når de hadde fri fra skolen. Og etter ferdig skolegang ble de begge båtbyggere sammen med faren.
Birger drev først en periode med fiskeri, men så ble også han båtbygger.
Nora, Torgers kone var også båtbygger, da på deltid. Hun var ekspert på å sette trepropper i naglehullene i skroget.
Det var mange naglehull å proppe i et skrog, og hun kunne skryte av at ikke en eneste propp hadde falt ut på noen av alle de båtene hun hadde proppet. Theodor har nå overtatt båtbyggeriet, og har restaurering og reperasjon av båter som hobby.
Torger Kommedal var ikke bare båtbygger, han laget selv det verktøyet han hadde bruk for.
Alt fra fres til sirkelsag. Torger drev på og arbeidet til han døde 85 år gammel.
|