Utsikt fra Kleivå mot Bergeland

Dette prospektet er et godt eksempel på M. Gabriel Monsens fremgangsmåte når han laget sine bilder.Vinteren 1867 har han trolig begynt å tegne utsikten fra Olavsklev-området. Eiendommen er der hvor det Stavangerske Klubselskap ligger i dag. I august året etter har han fullført konturene. Senere har han lagt på akvarellfarger, men først 23.juli 1871 anser han bildet som «færdig».
I denne akvarellen har Monsen i tradisjonell stil framhevet forgrunnen, men i dag er det bygningene og landskapet på andre siden av Breiavatnet som er mest interessant. Øverst rager Vår Frue kirke. Den ble innviet i 1854 og heter i dag Hetlandskirken. Den var et resultat av at Frue sokn var blitt eget prestegjeld etter byutvideIsen i 1848. Hetland kommune omkranset Stavanger fra 1837. Hetlandsgården var fram til 1848 avlsgård for sognepresten i Stavanger, men ble overført til den nye sognepresten for Hetland. Som motytelse skulle sognepresten i Stavanger få Bergeland, som var et av flere mindre gårdsbruk under Hetlandsgården som vi ser på tegningen sentralt i bildet, skrått ned til høyre for kirken. Det var i dette området «Bethania-kvartalet» vokste fram fra 1875 med en konglomerat av sosiale og økonomiske virksomheter under ledelse av vekkelsespresten Lars Oftedal.
Helt til venstre i bildet ser vi den lave
og tette bymessige bebyggelsen som dels forårsaket, dels fulgte av byutvidelsen i 1848. Det åpne landskapet opp av Kongsgaten tilhørte Hetland kommune fram til det ble oppslukt av Stavanger ved byutvideIsen i 1878.
En stor del av byens bygningsmessige tilvekst fram til 1880-årene fant sted i dette området. Bygningen øverst i høyre billedkant er Hetland prestegård. Den huset soknepresten fra 1855 til 1880. Deretter ble bygningen brukt til blant annet barnehjem og til administrasjonskontorer for forsvaret. Forpakterboligen lå like ved kirken og er i dag Bergeland Bydelssenter. Godt synlig er også Kongssteinen som noen få år senere ble sprengt vekk. Den ble kalt Kongssteinen etter et besøk av kong Fredrik IV i 1704.
Den spredte bebyggelsen i Kongsgaten er fra venstre nr. 32 som senere er forlenget mot nord. Deretter nr. 36 med lysthus i terrassehagen der nr. 34 senere ble reist. Ved Breiavatnet ligger det gamle lyststedet Charlottenlund og arkitekt von der Lippes nyoppførte bolighus i tegl. I de senere år ble dette rødmalte murhuset med to gavler ut mot Breiavatnet kjent som sosialkontor og administrativt senter for rusomsorg i Stavanger. Helt til høyre ser vi Kongsgaten 52, hvor NOPEF, Norsk Olje- og Petrokjemisk Fagforbund holder til.