 
   
  Den 22. Mai 2013 kl.18:00 arrangerte Tasta Historielag
  vandring i Litla 
  Dusavik, Thorsastraen og Vardenes.
  Vi møttes på 
  Bergensbryggå (v/båtforeningen) og JKT ønsket alle hjertelig velkommen til 
  årets første vandring og den 24 vandringen til historielaget. Det var iskald 
  nordavind men ellers fint vær på vandringen. Det var 25 personer som møtte 
  opp. 
  JKT fortalte at Dusavik 
  er nevnt i 1666 som strategisk ankringshavn for handels- og krigsskip, videre 
  om bosetningene og gårdene i Dusavik. Var så vidt inne på Kvekerne i Dusavik, 
  Med ”Bergens-hevdå” i 
  ”Pudretfarten” fra Bergen til Stavanger og poteter i retur (På Tastahistorielag.no kan en se bilde av galeasen ”LYKKENS PRØVE” som gikk i den 
  farten) . Vi var inne i sjøhuset til Johannes Eskeland og så på båten hans 
  .Båten er den eneste i sitt slag av de hundrevis av båter Erik Notvik bygget, 
  litt av et klenodium som vi håper Johannes tar gått vare på. 
  Vi stoppet utenfor det nedlagte båtbyggeriet til 
  Torleif Thorsen, han hadde gått i lære hos Erik Notvik, han drev helst med 
  reparasjoner og bygget bare 6 – 7 båter. Videre stoppet vi ved båtbyggeriet 
  til Erik Notvik som bygget de berømte Aslagbåtene, foruten motorbåtene bygget 
  han også noen 18 fots seilsjekter, disse var det egen klasse for i 
  regattaseilasene før krigen. 
  Erik var sønn til den 
  berømte båtbyggeren Aslag Notvik på Strandalandet, derav navnet Aslagbåtene. 
  Ved Dusavik fyrlykt 
  fortalte Per Jacobsen, som var den siste fyrvokteren fyrets historie og om 
  fyrvokterne som var forfedrene hans .Han overtok etter faren Gunleif som igjen 
  overtok etter sin far, Peder Jacobsen som var Pers farfar. Vi gikk så bort til 
  båtbyggeriet til Torger Kommedal. Han bygget ved hjelp av sønnene Theodor, 
  Birger og konen Nora samt noen sporadiske hjelpere ca. 250 båter. Dette var 
  kraftige solide og ikke minst vakre båter, det var kraftige eikespant, utsøkte 
  furubord til hud som var kravelled, ikke klinket. Båtene var meget etterspurt, 
  spesielt blant fiskere, men også som fritidsbåter. I båtbyggeriet bygget de 
  som regel 3 båter om gangen. Torger og de to sønnene hadde hver sin faste 
  plass. Theodor viste oss båten som han arbeidet på og hvordan de gjorde når de 
  laget båter. 
  I ura ovenfor 
  båtbyggeriet ligger den berømte Brennevinsurå.  Dette var en plass hvor 
  smuglerne gjemte sprit i smuglertiden (ca.1920) De hadde nå fått et skilt som 
  markerte Urå. 
  Denne ura er navngitt på 
  sjøkart! 
  Vi avsluttet med kaffe og 
  kaker inne da det var for kald nordavind til å sitte ute. JKT takket for 
  fremmøte og overrakte 2 bøker til  Per Jacobsen og Theodor Kommedal for 
  omvisningen. Han orienterte også om bussturen til Nedstrand og omegn lørdag 
  15. juni og at en kunne melde seg på til Enok Kommedal eller Kjell Bols.
   
  Referent  
  Marit Salvesen       Foto:  
  Lars Ikdal 
   |