Den 22. Mai 2013 kl.18:00 arrangerte Tasta Historielag
vandring i Litla
Dusavik, Thorsastraen og Vardenes.
Vi møttes på
Bergensbryggå (v/båtforeningen) og JKT ønsket alle hjertelig velkommen til
årets første vandring og den 24 vandringen til historielaget. Det var iskald
nordavind men ellers fint vær på vandringen. Det var 25 personer som møtte
opp.
JKT fortalte at Dusavik
er nevnt i 1666 som strategisk ankringshavn for handels- og krigsskip, videre
om bosetningene og gårdene i Dusavik. Var så vidt inne på Kvekerne i Dusavik,
Med ”Bergens-hevdå” i
”Pudretfarten” fra Bergen til Stavanger og poteter i retur (På Tastahistorielag.no kan en se bilde av galeasen ”LYKKENS PRØVE” som gikk i den
farten) . Vi var inne i sjøhuset til Johannes Eskeland og så på båten hans
.Båten er den eneste i sitt slag av de hundrevis av båter Erik Notvik bygget,
litt av et klenodium som vi håper Johannes tar gått vare på.
Vi stoppet utenfor det nedlagte båtbyggeriet til
Torleif Thorsen, han hadde gått i lære hos Erik Notvik, han drev helst med
reparasjoner og bygget bare 6 – 7 båter. Videre stoppet vi ved båtbyggeriet
til Erik Notvik som bygget de berømte Aslagbåtene, foruten motorbåtene bygget
han også noen 18 fots seilsjekter, disse var det egen klasse for i
regattaseilasene før krigen.
Erik var sønn til den
berømte båtbyggeren Aslag Notvik på Strandalandet, derav navnet Aslagbåtene.
Ved Dusavik fyrlykt
fortalte Per Jacobsen, som var den siste fyrvokteren fyrets historie og om
fyrvokterne som var forfedrene hans .Han overtok etter faren Gunleif som igjen
overtok etter sin far, Peder Jacobsen som var Pers farfar. Vi gikk så bort til
båtbyggeriet til Torger Kommedal. Han bygget ved hjelp av sønnene Theodor,
Birger og konen Nora samt noen sporadiske hjelpere ca. 250 båter. Dette var
kraftige solide og ikke minst vakre båter, det var kraftige eikespant, utsøkte
furubord til hud som var kravelled, ikke klinket. Båtene var meget etterspurt,
spesielt blant fiskere, men også som fritidsbåter. I båtbyggeriet bygget de
som regel 3 båter om gangen. Torger og de to sønnene hadde hver sin faste
plass. Theodor viste oss båten som han arbeidet på og hvordan de gjorde når de
laget båter.
I ura ovenfor
båtbyggeriet ligger den berømte Brennevinsurå. Dette var en plass hvor
smuglerne gjemte sprit i smuglertiden (ca.1920) De hadde nå fått et skilt som
markerte Urå.
Denne ura er navngitt på
sjøkart!
Vi avsluttet med kaffe og
kaker inne da det var for kald nordavind til å sitte ute. JKT takket for
fremmøte og overrakte 2 bøker til Per Jacobsen og Theodor Kommedal for
omvisningen. Han orienterte også om bussturen til Nedstrand og omegn lørdag
15. juni og at en kunne melde seg på til Enok Kommedal eller Kjell Bols.
Referent
Marit Salvesen Foto:
Lars Ikdal
|