Reinskau Kafè
Randaberveien 97
4027 Stavanger

REINSKAU KAFE A/S

Denne bedrift ble startet av Ernst E Reinskau i 1946.
Først drev bedriften som bilforretning, salg av brukte biler.
 Han importerte blant annet russiske biler av merket Pobeda og Volga.
Han drev også en bridgekklubb som var meget populær blant Tastafolk. Det ble en familebedrift.
Bilforretningen ble avviklet, og senere ble Reinskau Kafe etablert.
Sønnene Ernst og Bjørn drev bedriften i mange år med aksjonærer fra familien-
Ernst døde i 2004 og i dag er berdriften overtatt av nye eigere, men i samme navn:
Reinskau Kafe.

Tekst og foto.
     Bjørn Nibe

PS! Trykk på bildene for store bilder.
Full skjerm, trykk tasten F11 før og etter bildene.

Fra Volga til komlemiddag

Reinskau Kafé har tradisjoner siden 1946. I starten solgte bedriften russiske biler, vafler og kaffe.

TEKST OG FOTO:

BJØRN NIBE

Ekteparet Ernst og Gerd Reinskau startet Reinskau året etter 2. verdenskrig. Da het bedriften Reinskau Kafé og bilomsetning. Hovednæringen til Reinskau de første årene var russiske biler av merket Volga. Bilens deler kom i gamle kasser og ble nitidig satt sammen i verkstedet. I begynnelsen var det vafler og kaffe på menyen, en meny som utviklet seg etter som årene gikk. Reinskau ble etter hvert et fast arrangementslokale for husmorlag, arbeiderlag og konfirmasjoner. På slutten av 60-tallet ble Reinskau bydelskafé med bowling.

Frem til tusenårsskiftet ble Reinskau drevet av familien Reinskau, de siste årene med Bjørn Reinskau, Ernst Reinskaus eldste sønn, som sjef. Våren 2000 tok Trygve Lie over Reinskau Kafé sammen med kona Kristin, og kjøpte eiendommen av familien Reinskau få år etter. Navneskiftet til Bon Apetitt var kortvarig. Reinskaunavnet var blitt kjent og kjært i bydelen, og Lie tok tilbake navnet på kafeen etter ett år.

Catering og overtidsmat

Cateringdelen av bedriften leverer mat til små og store selskaper; konfirmasjon, julebord, bryllup, dåp og begravelse.

- Folk har mer selskaper hjemme nå enn før. Julebordsesongen og konfirmasjonstiden er det ekstra travelt hos oss, da leier vi inn kjølevogner for å få plass til alt, sier Trygve Lie.

Overtidsmat lages det også mye av. Rundt middagstid kommer anleggsarbeidere fra blant annet Tastarustå for å hente mat som er bestilt, eller for å spise ved ett av bordene i kafeen. Reinskaus sjåfører kjører mat til folk i bydelen, overtidsarbeidere på Dusavikbasen, men også til sultne mager i sentrum og andre bydeler som Hundvåg. De fleste som jobber overtid vil ha ekte husmannskost.

Store porsjoner

Reinskau har ukemeny, alltid med to "dagens". Mandager fristes det med kjøttkaker, ertestuing, poteter og tyttebær. Torsdager er det komledag med komler, kjøtt, pølse og kålrabistappe. Hamburgerne av rent storfekjøtt selges det også mye av.

- Vi er kjent for å servere store porsjoner og ha høy kvalitet på råvarene, det skal vi fortsette å ha. Etter at vi begynte med Fish’n chips (hel torskefilet) har vi tredoblet fiskeomsetningen. Vi ønsker alltid å utvikle butikken og bli bedre, men vi er fornøyd med sånn som vi har det i dag, sier Trygve Lie. Det er 17 med stort og smått som jobber på Reinskau. Lie har både kona og datteren Henriette med på laget.

- Vi ønsker alltid å utvikle butikken og bli bedre, men vi er fornøyd med sånn som vi har det i dag, sier Lie.