Dato: 01.12.2001 Side: 1
Kategori: F�RSTESIDE

 

 

Da �Sandeid� gikk ned

 

Da �Sandeid� gikk ned
    Onsdag er det 50 �r siden passasjerskipet �Sandeid� forliste i sterk storm i Mastrafjorden ved Utstein Kloster. �tte rogalendinger mistet livet. Aftenbladets journalist Erlend Frafjord skriver om sin farfar, Racin Frafjords siste reise som kaptein p� b�ten. Under arbeidet med saken kom journalisten blant annet i kontakt med en av de siste som opplevde farfaren i live like f�r b�ten gikk ned.
2. DEL side 22

 
 
 


Dato: 01.12.2001 Side: 22
Kategori: L�RDAG S�NDAG Forfatter: Erlend Frafjord
Type: FOTO Emner: skipsfart
Merknad: del av st�rre oppslag - tot 2

 

Farfars siste ferd

 

Farfars siste ferd
    Da b�ten krenget, husker jeg at din farfar delte ut livbelter til passasjerene. Han var blek, men rolig da han rakte meg det siste beltet. Mer s� jeg ikke til ham.
Av Erlend Frafjord
75 �r gamle Marton M�land, bosatt i Sandnes, var en av de siste som fikk oppleve min farfar i live.
M�land kan aldri glemme det dramatiske forliset i Mastrafjorden mellom Rennes�y og Utstein Kloster. Onsdag er det 50 �r siden den stormfulle h�stdagen hvor �tte rogalendinger mistet livet.
Onsdag 5. desember 1951: Passasjerdampskipet �Sandeid� er p� vei over Boknafjorden til Stavanger.
P� brua st�r min farfar, kaptein Racin Frafjord, sammen med losen Lauritz Hansen og rormannen, matros Trygve Fl�ysvik. Farfar kjenner b�ten godt. Fra 1940 til 1946 var han styrmann p� �Sandeid�, og han kom tilbake som skipsf�rer i 1949. Siden 1920 seilte han p� mange andre b�ter i Ryfylke-fjordene.
Det er sein formiddag. Ingen av de tre p� brua liker det de ser ute p� sj�en. Barometeret har falt sterkt fra morgenen av. Det var meldt storm, og n� er den kommet.
Ordre fra DSD
    I lugaren sin under bakken sitter styrmann Gunnar Melhus og ser over fraktsedlene. Han studerer ogs� et telegram som de hadde mottatt i Sl�ttevik. I telegrammet som var sendt fra rederiet, Det Stavangerske Damskibsselskap, heter det at �Sandeid� m� v�re raskt tilbake i byen fordi den skal inn i en annen rute.
Melhus rister p� hodet. Han g�r ut i salongen og viser telegrammet til en av passasjerene som han kjenner godt.
Se hva vi m� finne oss i. I dag burde vi g�tt innaskj�rs, men n� m� vi g� beint over fjorden, sier han fortvilet.
�Sandeid� legger ut fra Skjoldavik i 07.30-tiden. I ni knops fart snegler den seg s�rover gjennom Skjoldastraumen. Deretter er b�ten innom Hundsnes, Espevik, Hervik, K�rst� og Sl�ttevik. Austre Bokn er siste anl�p f�r ferden over den �pne Boknafjorden.
I et avlukke p� den ene dekksiden st�r det 31 griser og noen kyr. Ellers er b�ten lastet med potetsekker, kantstein og h�nsekasser. Det er seks passasjerer og et mannskap p� ni om bord.
Vann fosser inn
    Ut fra Bokn bl�ser det opp til full storm. Mennene p� brua kan ikke lenger se fastlandet bak seg, bare h�ye b�lger og hvitt, drivende skum. Det knaker og rister i det nesten 60 �r gamle dampskipet. Den tunge lasten gj�r at fart�yet legger seg noe over mot babord, men ikke mer enn normalt.
Styrmann Melhus og farfar er blitt enige om � g� inn Mastrafjorden, noe de gjerne gjorde hvis v�ret var d�rlig.
N�r b�ten kommer rett utenfor Reianes ved innl�pet til den trange fjorden, sl�r en h�y b�lge over rekkene, og vannet fosser inn mellom bakken og overbygningen. Fart�yet krenger enda mer n�r lasten forskyver seg.
I salongen under dekk sitter Marton M�land, bestyrer av samvirkelaget p� Falkeid. Han skj�nner at noe dramatisk er i ferd med � skje.
Jeg h�rte at det fosset vann ned trappene og l�p opp, men m�tte ned igjen for � hente en veske med penger som jeg skulle levere i byen. Men allerede da jeg skulle opp trappene igjen for andre gang, la b�ten seg s� mye at jeg m�tte dra meg fram ved hjelp av rekkverket, sier M�land.
Forgjeves fors�k
    Farfar st�r n� p� styrbord bruving. Han gir ordre til Lauritz Hansen ved roret om � rette opp b�ten. Men i det samme bryter en ny b�lge over fart�yet og gir det enda mer slagside.
Klokken er 13.30. �Sandeid� er n� i ferd med � legge seg helt over.
Din farfar gikk rundt og delte ut livbelter. Han var blek, men utstr�lte ro. Han var en ekte sj�mann. Jeg fikk det siste livbeltet av ham. Mer s� jeg aldri til Frafjord, sier Marton M�land.
N� har �Sandeid� krenget s� mye at passasjerer og mannskap kan g� p� b�tsiden. Fart�yet begynner � synke med akterenden f�rst.
Marton M�land ansl�r at forliset skjedde p� mindre enn ti minutter.
Jeg bestemte meg for � bli p� b�ten til like f�r den gikk under, men en b�lge skyllet meg p� havet. Der fikk jeg heldigvis tak i en parafinkanne som fl�t forbi, og klamret meg fast til denne. S� ble det helt svart, forteller M�land.
P� land, ikke langt fra Utstein Kloster, blir Kasper Haugvaldstad vitne til dramaet i fjorden. Haugvaldstad er 83 �r gammel i dag.
B�ten kantret raskt. Jeg s� at skorsteinen kom under vann og at mennesker l�p p� b�tsiden. Vi fikk varslet lokale fiskere som dro ut p� sj�en med sk�ytene sine.
S�nnen borte
    Marton M�land blir plukket bevisstl�s opp fra b�lgehavet av mannskapet p� sk�yta �Idun�. Fra et milit�rfart�y er Kjell Klausen, i dag bosatt i Randaberg, med p� � redde to personer: Matros Magne Hansen og maskinsjef Ragnvald Evensen. Hansen overlevde forliset, men det lyktes ikke � gjenopplive Evensen.
Min far, Ole, og broren min, Kasper, var ogs� ute med far sin sk�yte �Ally�. Det var de to som fant farfaren din i sj�en sammen med styrmann Gunnar Melhus. Ingen av dem hadde livbelter p�, minnes Klausen. I flere �r seilte han sammen med farfar p� passasjerb�ten �Ask�y 1� i Ryfylke.
Nok et drama utspiller seg i b�lgene. Bjarne Hervik mister kontakten med sin ni �r gamle s�nn, Torgrim, n�r begge blir skylt i havet. Bjarne f�r tak i en redningsfl�te som flyter opp fra �Sandeid�. En stund frykter Bjarne at han er alene i b�lgehavet, og at alle de andre har g�tt ned med b�ten. Det er bare oljerester � se. I det Bjarne skal �le seg opp p� fl�ten oppdager han noe lyst under vannoverflaten. Han dukker ned og ser s�nnen sin henge fast under fl�ten. Med en siste kraftanstrengelse f�r han l�snet Torgrim og dratt ham opp i trygghet.
S�ket etter overlevende p�g�r hele ettermiddagen og kvelden. Stadig flere mennesker blir fraktet i land p� kaien, der hvor Utstein Kloster hotell ligger i dag.
De som er bevisstl�se og mest forkomne, blir b�ret inn i Rekdals konfeksjonsfabrikk ved siden av.
Sofus T�nnesen som i dag bor p� Kvits�y, var bare 22 �r gammel da han ble kastet ut i et drama han aldri vil glemme:
Jeg jobbet p� Ulsnes og var med i R�de Kors. Vi ble hentet av en b�t og fraktet til Moster�y. P� konfeksjonsfabrikken var det et t�ft syn som m�tte oss. Side ved side l� de som var fraktet i land. Vi jobbet hele ettermiddagen med � f� liv i dem. Det jeg husker best var b�tturen inn til Stavanger igjen om natten. Alle b�rene med d�de mennesker og norske flagg. Det gjorde et enormt inntrykk, sier han.
P� konfeksjonsfabrikken kommer Marton M�land til hektene. Men de fleste m� redningsmannskapet gi opp � f� liv i, blant dem er min farfar.
By i sorg
    Lokalbefolkningen organiserte en redningsaksjon det st�r respekt av. �Str�lende hjelpsomhet fra �yfolkets side�, skrev �Stavangeren� som kom ut med ekstrautgave om forliset. Tirsdagen etterp� ble farfar og fire andre av mannskapet begravet fra Domkirken. De mange som ikke fikk plass i kirken, ble st�ende utenfor og vente til h�ytideligheten var over.
erlend.frafjord@ aftenbladet.no
Kaptein Racin Frafjord hadde seilt med �Sandeid� i �tte �r da ulykken skjedde.
(Foto: Privat).Marton M�land overlevde
forliset.Faksimile fra Aftenbladet, 6. desember 1951.D/S �Sandeid� ble bygget ved Stavanger St�peri & Dokk i 1892.Fem av de omkomne ble begravet fra Domkirken tirsdagen etter forliset.

Kilder:
Aftenbladet:
Nyhetsreportasjer, 6-11/12-1951.
Bj�rn Hervik:
�Det er 25 �r siden �Sandeid� forliste
(Aftenbladet 4/12-1976).
Rettsbok fra Stavanger byrett 8/12-1951
(sj�forklaringen).
Samtaler med overlevende,
vitner, redningsmannskap og etterlatte.Marton M�land

 
� Stavanger Aftenblad ASA
Opplysningene fra databasen m� ikke benyttes p� en
m�te som krenker registrerte personers integritet.