Det store rennebill�pet 2006.

L�pet som fikk et historisk preg.

L�ypetraseen. (Kart hentet fra Dreyers Kartbok)
Det var et str�lende v�r som m�tte deltagere og publikum da det tradisjonelle rennebill�pet Tasta Grand Prix fant sted i Gjerdeveien l�rdag 29. april. Blant publikum befant ogs� Tasta Historielags utskremte medarbeider seg. Historielaget var nemlig blitt utfordret til duell av leikarringen Vardeleik. Historielagets formann Jan K. Torgersen, heretter kalt JKT, tok imot utfordringen ved at han selv stilte opp som sj�f�r.

JKT, som er pensjonert sj�kaptein og plattformsjef, stilte til l�pet i full kapteinsuniform med lue, ordener og det hele. Men til stor skuffelse m�tte lua, av hensyn til sikkerheten, byttes ut med hjelm under selve l�pet. JKT hevdet at det var 60 �r siden han sist hadde sittet i en rennebil, og st�tteapparatet (historielagets utskremte) lurte p� om han hadde tatt med nok plaster.

L�pet var inndelt i flere klasser, fra de yngste til de eldste. Stavanger Skateboard Klubb stilte ogs� med en tropp som rant p� rullebrett. Det skulle startes en om gangen, med de yngste klassene f�rst. Da l�pet begynte hadde historielagets utskremte tatt stilling i utgangen av f�rste sving. Man kunne ikke se starten fra dette punktet, men man regnet med at om sentrufugalkraften ble for stor, s� var det her det ville bli bruk for st�tteapparatet.

Den f�rste bilen var en toseter, den klarte svingen bra men begynte � slingre nedover bakken, for s� � velte rett f�r m�lpassering. Det gikk heldigvis bra b�de med f�rer og passasjer, og det skjedde ikke flere uhell av betydning. Men man famlet i lommen for � kjenne etter om plasteret var p� plass til JKT skulle kj�re.

JKT skulle starte f�rst av de to duellantene. Han hadde f�tt tildelt en bil som var utstyrt med boggi b�de framme og bak, s� det skulle ikke bli noe problem med overvekt. Starten gikk, og man ventet spent p� at han skulle dukke opp              (Trykk p� bildene)
i svingen.

Kapteinen husket nok at den korteste avstand mellom to punkter er en rett linje,
og han hadde satt sj�bein s� mange ganger at den fille sentrifugalkraften ikke var noe � bry seg om. Han kuttet svingen elegant, rettet opp, fant midtskipsmerket, la roret midtskips og fulgte s� en snorrett bane mot m�l. Well done! -N� var det bare � vente p� Vardeleik.

Vardeleik rundet svingen i en sv�r toseter. Historielagets utskremte tenkte at dette kunne aldri g� bra. Man f�r jo bedre fart med stor vekt ned en bakke. Men stor tonnasje er ogs� vanskeligere � navigere, s� kansje det ble for mye d�dvekt, for Vardeleik klarte ikke � holde samme st� kursen som JKT holdt, s� de tapte med et � sekund. Som en gammel arbeidskammerat av meg brukte � si n�r han hadde l�st et vrient arbeidsoppdrag: "Har seilt ei stund vett du". Det utsagnet st�r visst ikke til skamme.

Den utskremte kunne dessverre ikke v�re med p� premieutdelingen, s� han har ikke noen flere resultater � vise til. Men JKT forsvarte alts� Tasta Historielags �re og vant duellen, han fikk ogs� premie for beste kostyme. S� om noen synes at denne reportasjen har slagside, s� har de aldeles rett.

Tekst, Arne Finnestad. Foto, Kari Ruud Torgersen