Mons Gabriel Monsens hånd. Stavanger Museum er eier av 108 av disse, og det er fra denne samlingen Byhistorisk Forening Stavanger har fatt tillatelse til å gjengi et utvalg. I utvalget er det lagt vekt på bilder med motiver fra byens sentrum og utkant hvor det er mulig å kjenne seg igjen i dagens bylandskap, selv om forandringene er store. Tekstene til bildene er utarbeidet av Reidar Frafjord og Jan Gjerde basert på arbeider av Egil Henriksen, Anders Bærheim og Heindrich Lexow samt opplysninger fra en lang rekke publiserte kilder, blant annet mange Stavanger-bøker. Opp havs- og råderett til tekstene tilhører Byhistorisk Forening Stavanger og kan fritt siteres fra ved bruk av kildeangivelse.
Mons Gabriel Monsen ønsket å bli kunstmaler, noe hans familie satte seg imot. Han fikk imidlertid tegneundervisning av sin venn, tegnelærer Bernhard Hanson. Man vil derfor finne klare «akademiske» trekk i Monsens billedoppbygging, men noen stor kunstner ble han ikke. « - nettopp hans amatørmessige avhengighet av detaljene, gjør at vi fullt ut kan stole på ham. Slik var byen og landskapet omkring i kvartsekeIet
omkring 1856 og 1882», skriver Lexow:
Nei, noen stor kunstner ble han ikke, men enkelte av hans arbeider har absolutt kunstnerisk kvalitet, når en tar i betraktning tiden de ble skapt i. Prospektet over et islagt Breiavatn med folkeliv og Engelsminne i bakgrunner er blant disse, likeså bildet «Maaneskinn» fra 1875 og en rekke av naturskildringene fra Tananger. Her har han maktet å formidle et personlig opplevd stemningsinnhold som går utover den nøkterne gjengivelse.
I 1870 kjøpte Mons Gabriel Monsen en parsell av løkken A på Eiganes, og han flyttet inn i et sveitserhus som noen år tidligere var bygget av R. Fugleberg, sannsynligvis tegnet av arkitekt Von der Lippe i 1865. Monsen lot dette huset påbygge i 1883, fordi han trengte plass til en etter hvert stor barneflokk. I 1915 ble eiendommen overtatt av Det Stavangerske Klubselskap, som fortsatt er eier og bruker av huset. Mons Gabriel Monsen var for øvrig formann i Klubselskapet i 1885.
Mons Gabriel Monsen var født i 1836 og døde i 1896.

Side 3