Trykk p� bildene for store bilder!

Medlemsm�te Nr. 64.
         Ble avholdt i Musikkaulaen p� Tasta skole
11. oktober 2017. Kl.19:00.

Referat fra Tasta Historielags H�stm�te  11. oktober 2017.

Tasta Historielag avholdt medlemsm�te 11.oktober i Tasta Skoles musikkaula.            Det var 64 medlemmer som hadde m�tt opp denne regntunge h�stkvelden
for � h�re P�l Mitsem  snakke om:

Stedet for Norges samling i �r 872 Ytraberget.

Leder for laget Ivar Andersen startet kveldens m�te med � be
medlemmene om ett minutts stillhet for � minnes en av lagets stiftere

og leder gjennom 15 �r,
Jan K.Torgersen som d�de s�ndag 8. oktober.

Deretter presentert Ivar kveldens program og taler P�l Mitsem.
P�l Mitsem snakket om sitt prosjekt:
Stedet for Norges samling i �r 872 Ytraberget.

Han startet med � lese fra Snorres Saga om Toraren fra "Olav den Helliges" saga nr.85,
f�r han skisserte opp hvor et opplevelsessenter til minne om
slaget i Hafrsfjord burde ligge. Han mener at Ytraberget er stedet for slaget som samlet Norge til ett rike fant sted og at M�llebukta og S�mmev�gen ikke har noe med slaget  i Hafrsfjord � gj�re. Han mener at det er blitt alt for lite gjort med denne hendingen i historien og at det burde blitt hold Rikssamlingsdag p� Ytraberget 3.l�rdag i juni hvert �r til minne om slaget.
 Han hadde m�tt liten forst�else for prosjektet og han �nsket � starte en venneforening for Ytraberget. Han opplyste om at de som �nsket � bli med p� dette kunne kontakte han. Mailadressen hans er som f�lger: mitsem @mitsem.no

Ivar takket P�l Mitsem og overrakte han blomster etter foredraget f�r vi gikk over til kaffe ,kringle, dr�ss og �resalg.

Etter kaffe fikk Guri Tysse ordet. Hun snakket om prosjekt  "LYTTEVENN".
Dette er et prosjekt der frivillige voksne personer skal sitte sammen med en elev � h�re p� n�r denne leser. De skal gi r�d og veiledning til eleven for at denne skal forst� bedre den teksten de leser. De som er villige til � delta som lyttevenn kan ta kontakt med       Byfjord skole eller Frivillighetssentralen for mer informasjon.

Ivar kom deretter med en del kunngj�ringer:
Den f�rste var en mail fra Randaberg Historielag om m�te i Gr�dem Kirke                    24. oktober kl.19:00 om emnet Randaberg � et veikryss i framtiden?

S� en melding til de som  liker  b�ter og fart�yhistorie,
for det er n� kommet en bok om Rennes�ys fart�yshistorie.

Bydelsutvalget har utsatt saken om midler til lagets sangbok.

Mail fra Stavanger kommune som etterlyser kulturelle bidrag til:
Tall Ship Race 26-29 juli 2018.

I �r er slektsgranskningsdagen  lagt til Arkivenes Hus p� Ullandhaug 28-10.

Til slutt kom han med en oppmoding om at vi som er eldre m� s�rge for at v�re etterkommere melder seg inn i laget.

S� ble det "�resalg" trekning,
f�r Ivar takket for framm�te og sa at alle var velkomne til
JULEM�TE 13. DESEMBER

Referent Marit Salvesen.        Foto og Lay-out :  Lars Ikdal