PS! Trykk p� bildene for store bilder.
   Full skjerm, trykk tasten F11 f�r og etter bildene.

Medlemsm�te nr. 48
onsdag 16. oktober 2013
kl. 19:00 p� Tasta Skole.

Referat fra h�stm�tet i Tasta Historielag 16. oktober 2013.

Jan K. Torgersen �nsket velkommen . Det var mange som hadde m�tt fram denne kvelden, 61 personer til sammen.

J. K. Torgersen presenterte kveldens program der han minnet om fotokvelden som avholdes 13. november Kl.18:30.

Ellers minnet han om at medlemmene som spiller lotto eller tipper kan registrere grasrotandelen p� historielaget . Historielaget vil da f� 5%  av

innsatsen som er kj�rkomne penger for laget .

Lagets julem�te er 11. desember da vil Tor Magne Kommedal som har v�rt lege i Kongo i flere perioder fortelle fra sitt virke der.

Laget har revitalisert H�ndverk og  Industrigruppen og de har registrert s� godt som alle bedrifter som var eller eksisterte f�r 1965. Det ble lagt ut lister over bedriftene. En mangler opplysninger om de enkelte bedriftene derfor hadde det vert fint om de som kan bidra med dette kan gi disse til medlemmene av gruppen som best�r av:
Johan Gramstad, Leif Heimark ,Ivar Andersen, Jakob Hodnefjeld .
Jan K. Torgersen  er ansvarlig for prosjektet.

Svein Magne Olsen startet foredraget med � presentere b�kene: Randaberg Bondekvinnelag , Innenfor Gestapos murer- og hjemreisen derfra og
2 bind av Randaberg under andre verdenskrig.

Han holdt deretter foredraget sitt om Randaberg under okkupasjons�rene 1940-45 . Det var et meget inntresant foredrag som tok utgangspunkt i b�kene han har skrevet.

J.  K . Torgersen takket Svein M. Olsen og overrakte han blomster.

Etter foredraget ble det kaffe og kringle og en god dr�s samtidig som det ble loddsalg . F�r trekningen spurte K. Bols om noen hadde opplysninger om Einar Larsen som drev landhandel i Dusavik rundt 1900. Det var det en av medlemmene som hadde s� der fikk han noen flere opplysninger.

Han etterlyste ogs� opplysninger om Varland som drev landhandel der det senere var sykkelverksted.

Han spurte om noen hadde flere opplysninger om Hans Ohm som drev planteskole og som var engasjert i Vestlandske Blindeforbund.
Han d�de i 1917.

Han minnet ogs� om fotokvelden og h�pet at det ville bli mange som m�ter opp med gamle bilder . Han presiserte at bildene kunne v�re nyere enn 1965 bare de viser plasser, garder og tun slik de var f�r de forsvant .

Enok Kommedal stod for loddtrekningen og

Jan K. Torgersen takket for fremm�tet.

Referent: Marit Salvesen.

Foto: Ole Fredrik V�lstad     Lay-out :  Lars Ikdal