PS! Trykk p� bildene for store bilder.
   Full skjerm, trykk tasten F11 f�r og etter bildene.

Vandring i misjonsbyen Stavanger.  38 stk. m�tte opp p� tekn.
Reinerts plass ved den gamle villaen Blidensol nr 112.
Onsdag 23. mai kl.18:00

Blidensol var opprinnelig et gammelt kirkegods. Det er den eldste bygningen i Gamle Stavanger.  Familien Laurits Smith bodde her i 10 generasjoner fram til 1825. Etter 1825 tok haugianerne over eiendommen. Modellen til � Makt� p� Straen�, Marie S�rb�, en myndig og ugift datter av Gabriel S�rb�, bodde ogs� her.

Sj�mannshjemmet, �vre Strandgt. Nr 95, ble oppf�rt i 1879.                                                Dette var et aldershjem for sj�menn.

I �vre Strandgata  l� ogs� huset der Josefinestiftelsen f�rst holdt til. Josefinestiftelsen var et hjem for fattige jenter. Hjemmet ble stiftet i 1834 av den kjente og foretaksomme kvekeren John Haugvaldstad (gift med Malene fra Moster�y som var en uvurderlig st�tte for mannen) og S.D. Schi�tz som var leder av Br�dremenigheten i Stavanger.

Vi vandret videre til Mellomstraen nr. 8.  I 1815 bodde Elias Tastad her sammen med sin kone.  De fikk tvillinger. Tvillingene d�de tidlig, og da kvekerne ikke tok del i vanlige kirkelige ritualer, fikk de ikke begrave sine d�de p� kirkeg�rder. P� den tiden m�tte kvekerne betale b�ter for ikke � g� i Statskirken. G�rden som Elias Tastad eide p� Tasta, var sterkt b�telagt, s� der fikk han ikke begrave barna sine. Han fikk hjelp av en venn som eide en g�rd p� V�land.  Her ble
det avsatt et stykke jord til
gravlund til tvillingene. Det er Musegt. 54 � 56  i dag.

I 1815 grunnla Elias Tastad og Lars Larson den f�rste Kvekervenneforening i Norge.  De var begge blitt kvekere da de satt i fengsel i London.

Vi gikk videre til Bergsmauet nr. 2.  Et lite hus hvor 7 barn en gang hadde vokst opp, deriblant Ragnhild H�rem og Peter H�rem, to ressurssterke personer som skulle gj�re s� mye for Kvekerforeningen.  Huset var bygd i Sauda i 1822, revet og merket grundig, og deretter fraktet til Stavanger hvor det ble satt opp her i Bergsmauet. Faren til de 7 barna arbeidet sent og tidlig. Det skulle vise seg at det ble for mye for han, han d�de bare 40 �r gammel. Etter dette m�tte enken og de sju barna klare seg selv.

Vi fortsetter til �vre Strandgt. 83.  Her bodde Gabriel Kielland som var gift med Gustava Blom. De var begge sterkt engasjert i Br�dremenigheten. Han var med p� � danne  Det Norske Misjonselskap i Stavanger i 1842.

Gabriel Kielland og Gustava tok seg av mange fattige barn, mange fikk undervisning, noen helt fram til artium. Det fortelles om en jente som het Tone. Hun var i tolv�rsalderen og blitt foreldrel�s, alt hun eide, bar hun i et knippe p� ryggen. Hun hadde h�rt om presten p� Finn�y, Gabriel Kielland og hans kone Gustava, som tok seg s� godt av fattige og foreldrel�se barn, og ville s�ke tjeneste der. Hun fikk arbeid som barnepike, og de tok seg godt av henne. Senere ble hun bosatt i �vre Strandgt 47.

V�ningshuset til Aadlandsstykket ligger her enn�.  Tidliger eier av eiendommen var Thomas Nicolai Randulf.

Herfra g�r vi til Nedre Strandgt 17 hvor Gustava Kielland bodde. Terrassehagene l� tvers over gata da som n�. Her ble det dyrket gr�nnsaker.  Her bodde ogs� Ane Katrine Knutsen som var s�ster av Stavangers f�rste misjon�r.

Strandkaien 29, i dag Steakhouse.  Den f�rste misjonsforening ble stiftet her. Gustav von Bulow var foregangsmann sammen med en del herrenhutere. S�nn til Alexander L. Kielland, Jonas Olson Orre, kj�pte senere huset. Han var jekteskipper.

Videre g�r vi gjennom Worsesmauet til Skagen 9. Dette var et kvekerhus (Leo Aanonsen). Her bodde �Stavangers orakel� som de kalte henne. Hun visste mye om folk.

Lenger borte p� Skagen bodde Kristine Dreyer.  Hun ble kalt jomfru Dreyer selv om hun hadde v�rt gift to ganger. Her drev hun hotell. Det fortelles at Arne Garborg ikke fikk hotellrom hos henne.

Arnehagen. John Haugvaldstad kj�pte det huset hvor Platekompaniet holder til n�, i 1840.

Videre g�r turen til Nygata 11, Norges eldste, aktive forsamlingshus.  Huset ble bygd av John Haugvaldstad. Stavanger Misjonsforening flyttet inn her. Leiere av lokaler i dag er:  Den kinesiske kirke, Nytt liv og Sj�mannsmisjonens kvinneforening.

Neste er Asylgata som betyr tilfluktsted, trygg plass. Gata er oppkalt etter Petri Asyl, et daghjem for barn. 70-80 barn m�tte opp daglig og fikk et m�ltid mat. Br�dremenigheten har gjort mye for undervisning.  Stephan Due som var pastor i Br�dremenigheten, opprettet skole i Asylgata 6.

Peter Fugelli drev sydvestfabrikk her i Asylgata.  Denne virksomheten begynte han med p� Leikvoll i Randaberg, senere flyttet han fabrikken til Kvits�ygata i �stre bydel.

Ynglingen har hatt sine m�telokaler i Asylgata.
                                              Stavanger Misjonsforening holdt til her i mange �r.
Birkemo er her fremdeles.  I dette huset bodde �Sara Torvastad� som er en av hovedpersonene i �Skipper Worse� av Alexander L. Kielland.

Gunnar Skadberg avsluttet med at han var etterkommer etter en som hadde bodd i Birkemohuset.

Vi syntes alle at dette var en l�rerik og interessant vandring.

Jan Kurt Torgersen takket og minnet om vandringen til h�sten,
gammel
vei fra �vre Tasta til Dusevik, og h�stm�tet 17. okt. 2012.

Referent, Bj�rg R. Aksdal

Foto: Lars Ikdal