PS! Trykk på bildene for store bilder.
   Full skjerm, trykk tasten F11 før og etter bildene.

Referat fra tur til Preikestolen og Fortidslandsbyen Landa i Forsand.

Dato: 12.06.2010.

35 medlemmer var med på turen.

For første gang  på mange år var det regn og blåst da vi drog på vår årlige sommertur.

Men humøret var på topp allikevel. Ut på tur, aldri sur, som det heter. Vårt første stopp var den nye Preikestolhytta.
Hytta fikk tildelt en byggeskikkpris i 2009. Den svarte absolutt til forventningene, stilig og flott.
Vi fikk kikke og se overalt, og noen syntes nok at det var fristende å ta en helgetur senere. Smakfull kaffe og kake.

Kl. 12.30 var vi framme i Fortidslandsbyen Landa. Husfrua på Landa tok vel imot oss i kjole og smykker (etterlikning) fra bronsealderen.
Hun ønsket oss velkommen til Landa, og hun ville ta oss med på ei førhistorisk reise fra bronsealderen (1800 f.K.),
før romersk jernalder og folkevandringstida som sluttet ca. 600 e.K.  Her på Landa hadde det bodd folk sammenhengende i 2000 år.
Vi ble først invitert inn i ”Bronsealderhuset”, et av de 3 rekonstruerte husene på Landa. Vi benket oss rundt et åpent ildsted.

Kjærkomment å sitte varmt og godt mens husfrua orienterte.  En fantastisk engasjert og morsom guide.
Funn av redskaper og bruksting ble demonstrert og sendt rundt til beskuelse. Mest imponerende var den gamle arden (plogen),
og det spekulertes mye i hvem som måtte ha dradd den når de pløyde. Etter besøket i dette huset,
var vi innom urtehagen og ble orientert om nytten og bruken av urter i bronsealderen og opp gjennom tidene.

Litt bortenfor lå ”Smia”, der stanset vi opp  og betraktet  måten bygget var satt opp på.
Denne rekonstruerte ”Smia”  er fra folkevandringstiden.
Smeden var en viktig person som produserte redskap og våpen av jern.

Deretter nærmet vi oss ”Gildehallen, den største av bygningene.
Huset som sto på samme sted stammer fra folkevandringstiden rundt år 350 til 600 e.K.

Her var det langbord og dekket opp til oss forfrosne med varm sodd. Ei stor jerngryte hang over grua midt i rommet.
Vi fikk stor porsjon, med påfyll for den som måtte ønske det. Husfrua mente at en ledende familie må ha bodd her.
Huset er så stort at  det også må ha blitt brukt til fest og forskjellige slags samlinger.

Etter mat og drøs var vi godt fornøyde og begynte på hjemturen, Oanes – Lauvik via Sandnes og hjem til Tasta.
Takk til Karl Persson som alltid velvillig stiller opp.

Referent: Bjørg R. Aksdal

Foto - Layout:  Lars Ikdal