Tasta Historielags kveldstur til Kvitsøy den 22. Juni 2003.

Den 22.juni var vi 29 medlemmer som møttes på kaien i Mekjarvik for tur og ekskursjon til Kvitsøy. På Kvitsøy ble vi møtt av omviseren Sopfus Tønnesen, han var egentlig fra Stavanger, men hadde vært lærer på Kvitsøy i 30 år. Vi vandret opp til Hummermuset som var åpnet dagen før vi ankom. På veien fra kaien og opp til museet ble vi informert om severdigheter, hus og bygninger. Blant annet gikk vi forbi huset til den berømte marine maleren Lauritz Haaland. På museet delte vi oss i to grupper, Sofus informerte om museet og de utstilte båter, fiskeredskaper og andre ting. Trafikkstasjonen og fyret (foto R. Bols.) Trykk på bildene for større versjon

Einar Nøstvoll gav oss en meget god leksjon om hummerens liv og levnet. Han viste oss hummeryngel som var født samme natt, samt yngel i forskjellig alder Det var skotsk og norsk hummer Det var meningen at vi etter hummermuseet skulle vandre opp til kirken for omvisning, men da tiden ikke strakk. til valgte vi å gå til Vertshuset for å spise Kvitsøykomla.

På vei (foto R. Bols.)

For øvrig var ikke den gamle altertavlen fra 1645 kommet på plass, den skal innvies den 12 september i år. Den nåværende altertavlen er malt av Lauritz Haaland i 1902, det er en kopi av originalen som finnes i Bragernes kirke i Drammen. Den forestiller oppstandelsen og er malt av Tidemand. Det er for øvrig mange kopier av denne i flere kirker kopiert av diverse kunstmalere. Det hadde jo vært interessant å sett denne også, den har tross alt eksistert i over 100 år! Sofus fortalte at de hadde diskutert hva de skulle gjøre med den nåværende altertavlen; En var blitt enige om at den skulle plasseres på bedehuset. En eldre kvitsøybu var helt uenig i dette, han mente den skulle flyttes til gamlehjemmet; "for der havner vi alle sammen før eller senere".

Kvitsøykomlå, sammen med fiskesuppen smakte herlig. Etter måltidet ble vi av Sofus, som ble invitert til å spise sammen med oss, fortalt ytterlige om Kvitsøys historie, samt at han fortalte anekdoter fra livet på øya.

Vi tok ferja tilbake kI.2150.Alle uttalte at det hadde vært en kjekk og givende tur.

Vi starter opp til høsten den 10.September kl 1900 med vandring i Vølstadveien ned til Sabbadalen. Vi møtes utenfor SR-Banken på Randabergveien.

Vi ønsker med dette alle våre medlemmer en riktig god sommer, også de som enda ikke har betalt kontingenten.

Referent Utsikt (foto R. Bols.)

Vandring på Randabergfjellet