OMVISNING PÅ BREIDABLIKK

Onsdag 2. september 2009 arrangerte Tasta Historielag omvisning på Breidablikk.

12 stk. møtte fram kl. 18.00, 2 stk. kom litt senere, så vi ble 14 stk. Rune Helgø møtte oss, og han hadde god kunnskap til huset og menneskene som hadde bodd der. Vi fikk lov til å komme inn hoveddøren som var forbeholdt fine gjester.

Vi spaserte gjennom hagen som var laget i engelsk stil hvor gangene slynget seg i uten rette vinkler mellom store plener. Flere eksotiske trær var plantet her. Hagen ble anlagt av gartner P.H. Poulsen. Eiendommen gikk fra Eiganesveien til Torbjørn Hornklovsgt, og ble drevet som gårdsbruk. På eiendommen står det gamle hovedhuset og låven fra 1852. Låven har utstilling av jordbruksredskaper og hestekjøretøy.

Breidablikk ble tegnet av arkitekt Henrik Nilsen som også var ansvarlig for byggingen. Huset ble ferdig i 1881, men ble tatt i bruk året etter ferdigstillelse. Grunnen til det var at huset skulle ”sette” seg, og eventuelle feil rettes opp. Huset er oppført i sveitserstil med både nyromanske og gotiske stiltrekk. Fargen er oker og er opprinnelig fra bygget var ferdig. Det er stilriktig fra den tiden. Villaen er 890m2 og er større enn Ledaal i flate. Alt inventar ble anskaffet nytt. Materialer ble innført på eierens egne skip fra Siam. Vinduene er i teak og dørene i mahogni. Rutene er slepet tykt speilglass. Dører, tak og listverk er flott utskåret. Treskjæringsarbeidet er utført av slekt til kunstnerbrødrene Bergslien. Plafondmaleriene av dekorasjonsmaler Lois Anton Jacobsen (1865-1945). De flotte krystallkronene og lampettene var kjøpt i Bøhmen (på den tiden et eget lite land). Strøm ble lagt inn i 1909. Bad og toalett kom senere. På veggene hang mange flotte malerier av kjente kunstnere. Det ble fortalt at flere av bildene ble ervervet ved at kunstnere fikk måltider med mat for dem. 2 nydelige kakkelovner var varmekilden. I spisestuen hang et stort maleri av Kitty Kielland. Soverommene var i 2. etg.. 1. etg. hadde oppholdsrom, bibliotek, kjøkken, spisestue, dagligstue og hovedgang med gedigen trapp. I kjelleren var store vaskerom og strykerom. Bomberom var innredet senere. Byggherre var skipsreder Lars Berentsen. I denne tiden var det kriseår og mange gikk over ende. I disse årene bygde Berentsen seg opp. Lars Berentsen arvet firmaet ”E. Berentsen” da hans far Erik døde. Firmaet var en manufaktur- og isenkramforretning. De hadde også skipsrederi og sildehandel.

Lars Berentsen (1838-1896) var ordfører i 2 perioder fra 1884 – 1885 og fra 1886 til 1889. Han var også stortingsrepresentant fra 1886-1888. Han var en av stifterne av Stavanger Privatbank, Stavanger Preserving Co. og arbeidsskolen for gutter. Han var også direktør i Stavanger Søassuranceforening, ordfører i Det Stavangerske Dampskibsselskap, bestyrer av Norges Banks Stvavangeravdeling og medlem av børskomiteen. Var også britisk visekonsul. Ble ridder av St. Olav i 1890. Han var gift med Henrikke Housken og fikk 8 barn. Bare 4 av barna vokste opp, Erik, Bertha, Olga og Karoline. Henrikke døde i 1890 bare 50 år gammel. 2 år etter giftet han seg med Elisa Haaland som var betydelig yngre. De fikk sønnen Lars sammen. Bertha hans eldste datter døde i 1893. De tre andre søsknene bodde på Breidablikk og ingen av dem ble gift. Hans andre kone Elisa Haaland og sønnen Lars flyttet inn i naboeiendommen Eiganesveien 38.

Sønnen Eirik Berentsen overtok farens firma. Han avviklet skipsrederiet og beholdt skipshandelen. Han var aktiv i flere av byens foreninger og institusjoner. Han testamenterte kr. 250.000.- til et legat som skulle popularisere Stavanger Museeums samlinger. Han var opptatt av at kulturlivet skulle blomstre. Alle søsknene ønsket å beholde hjemmet slik det var i deres barndom. Olga Berentsen døde i 1954 og var den som levde lengst av søsknene. Hun ville at eiendommen skulle tas vare på i ettertiden, og testamenterte bort eiendommen til Stavanger Museum. I 1972 ble Stiftelsen Breidablikk opprettet.

Referent: Anne Karin Ferkingstad