Klikk på bildene for store bilder!

Den 20. Juni 2015 arrangerte.
Tasta Historielag
Sommer Tur til Suldal.

Sommerturen til Tasta Historielag var dette året en busstur til Suldal. Turen startet kl.07:45 fra Tasta og etter at alle deltakerne var plukket opp rundt omkring kjørte vi ned til Fiskepiren for å ta ferja til Tau.

Også dette året var det Karl Persson som ordnet med buss og var sjøfør for oss.

Det var 47medlemmer som var med på turen.

Fra Tau kjørte vi Ryfylkeveien eller riksvei 13 som den heter mot Suldal.

Det er i år 50 år siden veien ble åpnet og den er smal og svingete og lite egnet for store busser, men vi hadde en dyktig sjøfør som taklet dette.

Det ble sol og fint vær da vi kom innover i Ryfylke og det var et fint landskap vi kjørte i. Det ble en ferjetur til fra Hjelmeland til Nesvik før vi var fremme på Sand.

På Sand ventet vår lokale guide Annfrid Halsne. Før guiden tok oss med på en tur oppover til Kvildal hadde vi middag på Kulpen Bistro. Det var en flott middag vi fikk servert der, og smakte aldeles nydelig gjorde den også.
Stedet kan absolutt anbefales for de som vil ta turen dit.

Guiden fortalte at dette året var det uvanlig mye snø i fjellet så vi kunne ikke ta turen inn til Blåsjø, istedenfor ble det en tur til Kvildal gjennom Suldalsosen.

Suldal er Rogalands største kommune etter areal, området er  på 1736 km² og de  har en befolkning på 3892 innbyggere i kommunen. Suldal er en vannkraftkommune og Ulla Førre er det største vannkraftanlegget i Norge og Nord Europa. Det finnes også mange småkraftverk i Suldal fortalte guiden. Hun fortalte også om Himsmoen , Juvåsen og om lakseslottet Lindum som ikke er i bruk nå.

Etter å ha passert Suldalsosen kjørte vi over elva og opp til Kvildal. I Kvildal er det nå flere unge som bosetter seg og tar over gardene ,og bygda blomstrer. Det er en stor bygd og fjellene rundt er gjennomhullet av tunneler for å samle opp vann til kraftstasjonen.

Fra Kvildal kan en gå til turistforeningens hytte Strandalshytta. Tidligere måtte en bruke båt for å komme over Suldalsvatnet til Kvildal men i 1968 kom det vei i forbindelse med Ulla Førre utbyggingen. Vi tok en lite stopp nede ved noen gamle kvernhus slik at vi fikk strekke litt på beina før vi snudde og kjørte nedover mot Sand.

På vei nedover fikk vi et lite glimt av Suldalsporten, den berømte fjellformasjonen ved Suldalsvatnet.

Etter at vår guide hadde forlatt oss utenfor Kulpen Bistro kjørte vi ned til Sand sentrum.

Vi gikk for å se på en utstilling som Suldal Sogelag hadde i et lokale i sentrum. Etter å ha kikket oss litt rundt der og i gaten utenfor, der det var sykkelløp denne dagen, tok vi ferjen over til Ropeid for å kjøre hjem. Kjøreturen hjem gikk bra og vi kom med fergen fra Arsvågen til Mortavika uten problemer. Vi ble sluppet av etter hvert der det passet for hver enkelt og nokk en vellykket sommertur var  over for Tasta Historielag.

Referent Marit Salvesen      Layout og bilder:  Lars Ikdal.