Klikk p� bildene for store bilder!

Tasta Historielag
Den 9. September 2015 kl.17:45
Arrangerte "Storhaug rundt"!

VANDRING H�STEN 2015.
Busstur rundt Storhaug 9 september.
�rets vandring var en busstur rundt Storhaug i str�lende v�r.
Det  var 39 medlemmer som hadde m�tt

Turen startet fra Tasta skole for deretter � kj�re til Hetlandskirken hvor vi ble m�tt av v�r guide historiker Egil Henriksen. Egil foreslo � g� ut av bussen og sette oss i den lille parken utenfor Hetlandskirken og starte med � fortelle om Storhaug og omr�det rundt kirken , f�r den store bussen beveget seg inn i de trangegatene.

Han startet med � fortelle om Hetlands presteg�rd, som var avlsg�rd for soknepresten i Stavanger derfor ble den ogs� kalt for Stavanger presteg�rd. Inntil 1812 var det 14 husmannsplasser under g�rden. Omr�dene rundt var myr og beitemark. Presteg�rden Hetland omfattet hele Hetland-halv�ya opprinnelig. Hetland prestegjeld ble opprettet i 1848 samme �r som byen ble utvidet �stover. Det som l� innenfor den nye bygrensen, ble fraskilt Hetlands presteg�rd og tillagt Stavanger sokneprest som avlsg�rd. Etter byutvidelsen ble  det satt fart i salget av byggetomter. Utenfor  den nye bygrensen gikk utviklingen tregt, men den dyrkbare jorden ble oppm�lt og solgt ved offentlig auksjon i 1850. Mange av kj�perne var folk fra Ryfylke, s�rlig H�gsfjord. Flere av byens ledene forretningsmenn sikret seg ogs� jordeiendommer etter det store salget av Presteg�rden i 1850. Hetland presteg�rd har gitt navnet til Hetland kommune, som i 1965 ble delt mellom Stavanger og Sandnes

V�r Frue kirke ble vigslet i oktober 1854, i 1936 fikk den navnet Heltland kirke. Kirken er den nest eldste kirken i Stavanger, etter Domkirken. Mange Tastafolk har hatt et forhold til kirken f�r det kom egne kirker p� Tasta. I dag brukes kirken til begravelser, vielser og konserter.

Vi kj�rte deretter innover Storhaugveien, som er den eldste veien i bydelen.  Vi passerte aldershjemmet Alders Hvile som vi s� har en flott hage. Bydelen Storhaug har navnet sitt etter en stor gravhaug fra bronsealderen. Vi krysset Avaldsnesgt. som er den lengste gaten i bydelen. Det lange gatel�pet har ulik bebyggelse og viser forskjellige trekk ved boligbebyggelsen i Stavanger fra 1890 til i dag. Her bodde en blanding av alle slags mennesker b�de fabrikkeiere og arbeidere. Fabrikkene i enden av gaten er for lengst historie, og byggene er enten revet eller tatt i bruk til annet form�l.

Blandingen av boliger og industri var typisk for �stre deler av Storhaug. I dag bygges det nye boliger langs sj�en ved Lervik, Siriskjeret , og Breivik og her var det virkelig store forandringer. N� finner vi Ostehuset og Mathallen i tidligere fabrikklokaler, og Tou bryggeri er n� Tou scene. Badedammen var fint opparbeidet og de eneste sj�hus som ligger til sj�en i dag finner vi i dette omr�det  ved �Nordkronen� kalt Svankevigen.

Videre p� v�r ferd innover Midjord til Ramsvik og Rosenli var bebyggelsen  av nyere dato og i Rosenli  s� vi de store h�yblokkene som er kjent for god planl�sning og god utsikt.  S�rnes gartneri ble passert f�r vi kj�rte forbi Godalen videreg�ende  skole, Str�mvik bad og Stavanger Kvinners Spebarnshjem som l� like ved Str�msbrua.

Vi passerte flere skoler i bydelen som Storhaug skole som ble truffet av en bombe i krigen 1940 og ble stengt fram til 1949. Deretter Nylund skole som lenge var byens st�rste  barneskole ,den ble bygget1917. Til slutt stoppet vi ved St. Svithun skole, den ble tatt i bruk i 1919 som Stavanger kommunale Middelskole. Den var st�rst i Norden og den f�rste skolen i landet som hadde sv�mmebasseng . Skolen er oppkalt etter Stavanger bys skytshelgen St. Svithun.

Vi kj�rte  forbi Lag�rd Gravlund og i omr�det der Kongsteinen hadde ligget. Kongsteinen var en kjempestein fra istiden, den ble sprengt vekk da Kongsteinsgt. skulle forlenges i 1884. Navnet fikk den etter at kong Fredrik  klatret opp p� den i 1704. Bergelandsgt. Er blitt kalt bedehusgaten da det etter byutvidelsen i 1845 ble frigitt store tomteomr�der  fra Bergeland og flere religi�se samfunn bygde forsamlingshusene sine  her.

Pedersgata  g�r fra Nytorget til M�llehaugen. Gata var tidligere en travel handlegate men da vi kj�rte igjennom den s� vi mange spisesteder av ulik nasjonaliteter der n�. Nytorget var en �pen plass som i 1920 ble delt i to  og det kom buss-stasjon her. Under Nytorget kom det offentlige toaletter som ble �pnet i 1950.

Det var en flott tur rundt i Storhaug bydel og mange steder som vi s� og som vi ble fortalt som jeg har pr�vd � gjengi s� godt jeg kan.

All honn�r til sj�f�ren "Ingvar Landa" - - som klarte �  f� den store bussen fram gjennom de smale gatene med biler parkert p� begge sider.

Jan K. Torgersen takket Egil Henriksen for turen. Bussen kj�rte deretter ut til Tasta og alle som var med s� ut til � hatt en trivelig tur.

Referent: Marit Salvesen      Layout og bilder:  Lars Ikdal.