Den 18. juni 2016 arrangerte.

Tasta Historielag

Sommer tur til Moi.

Referat fra sommerturen 18 juni 2016 til Moi.

Det var "Ingvars reiser" som kj�rte oss til Moi p� den �rlige sommerturen dette �ret.
Det var Ingvar selv som kj�rte bussen og det startet som vanlig med at deltakerne ble plukket opp underveis p� Tasta.
Dette �ret var det 38 medlemmer som hadde meldt seg p� turen.

Klokken 09.00 kj�rte vi fra Tasta mot Bryne for � ta opp v�r guide p� turen Tarald Oma.
Der ble det en kort pause hvor Ingvar serverte kaffe og kjeks.
Vi kj�rte s� mot Moi.
Vi kj�rte over H�g - J�ren og ut p� E39.  Ved Helleland tok vi FV. 42 opp Gyadalen og svingte inn p� en ny vei ved Bj�rnestad og ned mot Eik i Lund kommune.
Guiden fortalte hele tiden om stort og sm�tt fra stedene vi kj�rte forbi.
Han hadde stor kunnskap om de forskjellige bygdene og om gardene, og fortalte om kjentfolk og slekter som hadde sin tilh�righet fra omr�dene.

I Gyadalen   stoppet Ingvar bussen et �yeblikk slik at vi fikk vi se den ca.200 �r gamle steinbrua Terland klopp.

I Hovsherad ble det tid til en stopp p� Eik treskofabrikk,
og de som ville kunne f� handle seg nye sko der.

Deretter bar det rett til Moi og Lund Bygdemuseum og kulturbank.
Vi ble �nsket velkommen av representanter fra laget og den daglige lederen ved museet Per Christoffer Salvesen.

Vi ble servert rundstykker og tebr�d i et gammelt bedehus som laget eier,

f�r selve omvisningen i den gamle presteg�rdsl�ven som er selve museet.

Bedehuset var bygd tidlig p� 1920 tallet og flyttet til omr�det og restaurert av historielaget og museets venner.

Historielaget i Lund ble stiftet i 2000 og har ca. 270 medlemmer og er et aktivt lag.

I museet oppbevares n�rmere 8000 gjenstander. Den tallrike samlingen viser Lunds historie fra landbruk, industri og h�ndverk og mye mer.

Museet har ogs� en frukthistorisk eplehage som er et klonarkiv organisert under Nordisk genbank. Bak bedehuset ligger den gamle husmannsplassen �HAIEN� fra 1860 som ogs� er en del av Lund Bygdemuseum. Ogs� Lund Kirke en vakker trekirke fra 1808 ligger ved siden av l�ven.

Det ble ikke tid til � se p� alt dette denne gang, men det er anledning for alle � ta seg en tur tilbake.

Etter mange inntrykk startet turen mot Egersund og middag p� Grand Hotell.

Det ble bestemt � kj�re fra Moi til Sokndal og videre til Egersund.

Det var p� en smal vei med bratt stigning og h�gt opp turen gikk og snart kom vi til en plass som heter Mydland. Der stoppet turen til Sokndal for oss her var det en tunnel som vi m�tte kj�re igjennom og som ikke hadde h�yden som skulle til for at v�r buss kunne kj�re der. Det var ikke annet � gj�re enn � snu og kj�re tilbake samme vei som vi kom. Alle tok dette med godt hum�r og det ble allsang og gode historier i bussen.

Tiden ble n� litt knapp for middagen i Egersund s� det ble kj�rt rett til Grand Hotell.
Vi ble m�tt av en flott oppdekning og nydelig middag p� Grand.

Etter et meget godt m�ltid og hyggelige samtaler rundt bordene m�tte vi bryte opp og sette kursen hjemover.

Turen hjem gikk langs J�rkysten f�r vi satte kursen mot Kaffiholen og videre til Tarald Omas hjemplass der vi sa adj� til en meget dyktig guide.

Deretter kj�rte vi mot �lg�rd og ut p� E 39 og beine veien til Tasta.
Der alle ble satt av i n�rheten av sin hjemmeadresse.

Dette var en flott og innholdsrik tur som jeg tror alle som var med vil huske lenge.
V�ret var flott, buss og sj�f�r utmerket og en meget dyktig guide,
dessuten mange inntrykk fra Moi og langs veien og meget god mat.

Referent: Marit Salvesen                  Foto - Layout:  Lars Ikdal