Klikk p� bildene for store bilder!

Tasta Historielag
Den 14. September 2016 kl.17:00
Arrangerte tur til Fr�ylandsvatnet.

..

Referat fra h�stvandringen til Fr�ylandsvatnet
      og brua �Midtgardsormen� 14-09-2016.

H�stvandringen til Tasta historielag var dette �ret til Fr�ylandsvatnet og brua �Midgardsormen�. Det var 40 medlemmer som m�tte opp til turen i et aldeles nydelig sommerv�r. Turen gikk med buss fra Tasta skole Kl.17:00 med    Ingvars reiser. F�r turen startet serverte Ingvar kaffe og kjeks og det ble straks en god stemning i bussen p� vei s�rover til Klepp.

P� Klepp ventet Sigurd Aartun p� oss sammen med datter og svigers�nn for � fortelle oss om omr�det og om hvilke fisk som finnes i vatnet. Sigurd er oppvokst i omr�det og godt kjent og er en dyktig formidler. Han hadde satt garn og f�tt en del fisk, Aure. Sik, S�rv og en fisk han kalte en bastard, en krysning mellom sik og lagasild. S�rv var en ufisk som antakeligvis var kommet med utenlandske fiskere. S�rv g�r an � spise men det er mye bein i fisken.

Han hadde ikke f�tt Lagasild for den var s� popul�r � fiske p� at det ikke var s� store mengder at han fikk den i garnet. Han fortalte at under krigen i 40-45 fisket de store mengder Lagasild som de solgte og som de fikk god betaling for den gang.

Opprinnelig var det lyngmarker som var vegetasjon rundt vatnet men i dag er det kratt, siv og v�tmark som er i omr�det Det var en del vadefugler � se ute i vatnet der vi kom inn p� stien. Sigurd fortalte at vatnet var forurenset etter mange �r med utslipp fra industri og jordbruk og ikke tilr�delig � bade i. Vi s� det var en del skoghogst i omr�det n�.

Etter at Sigurd var ferdig med � fortelle ruslet vi videre i samlet flokk p� stien mot �Midgardsormen�. Det ble en liten stopp p� veien ved en minnestein som Klepp historielag hadde satt opp til minne  om Olav Tryggvasson. De mener at det var her han ble f�dt. Sigurd sa at det ikke var bevist at dette var plassen for hans f�dsel og at det var flere steder som hevdet det samme.

F�r vi spaserte over brua tok vi oss en kaffepause p� rastebordene som var satt opp i omr�det.

Brua �Midtgardsormen� binder sammen kommunene Klepp og Time og er et flott byggverk som har blitt en popul�r turistattraksjon og et flott turomr�de.

I den fine kvelden med lav kveldsol var det et flott tur over brua . Vi stanset en liten stund p� den andre siden f�r vi bega oss tilbake til bussen der Ingvar stod og ventet p� oss.

Vi var alle enige om at det hadde v�rt nokk en vellykket tur med laget.

Tilbake i bussen takket Ivar alle som hadde deltatt p� turen og minnet om medlemsm�tet den 19. oktober.

Referent: Marit Salvesen     Foto: Salve Salvesen     Layout :  Lars Ikdal.