PS! Trykk p� bildene for store bilder.
   Full skjerm, trykk tasten F11 f�r og etter bildene.

REFERAT FRA BES�K I Flymuseet p� Sola.
Flyhistorisk museum,  18/9 2013.

Museet holder til i den store hangaren ved sj�flyhavnen.

Vi ble �nsket velkommen av  Sondre B. Hvam  fra J�rmuseet.
Han orienterte om  museets historie. Det har v�rt drevet av frivillige flyentusiaster  som p� dugnad har bygd opp samlingen og st�tt for restaurering av gamle fly som har hatt store skader etter ulykker eller krigshandlinger.

Foruten flyene,  motorer   v�pen og flydeler er der sm� utstillinger som viser viktige hendinger i norsk flyhistorie, historien om Sola flyplass  og flyv�penets aktivitet der.

I dag er museet blitt en del av J�rmuseet, med 1 fast ansatt,  men driften er fortsatt avhengig av de frivillige entusiastene  og venneforeningen.Vi ble delt p� 2 grupper med dyktige guider,  og interessen og sp�rsm�lene fra deltakerne gjorde at omvisningen varte lenger enn planlagt.

Etterp� var vi samlet i messen,  til kaffe, kjeks og dr�s.  Nestlederen Kjell Bols takket for et godt opplegg og en interessant kveld.  Han orienterte  om aktuelle lagssaker:
Grasrot-avtalen / en del av medlemmenes spilleinnsats  som hadde tilf�rt laget kr. 1.300.-.

RH  har hatt data-problemer med medlems-registeret slik at noen navn og adresse er blandet, og medf�rt at flere ikke fikk �Sydvesten�  i august. Hvis noen har savnet august-nummeret m� de ta kontakt med styret.

Svein Magne  Olsen kommer Onsdag 16. p� oktober-m�tet Kl. 19:00 og forteller om krigen  p� Randaberg.

I november blir det en ny kveld med fotoinnsamling Onsdag 13/11  Kl. 18:30 til ca. Kl. 20:30.

P� grunn av et str�mbrudd midt i omvisningen avsluttet vi med demonstrasjon av cockpit-simulatoren.

Fremm�tet kunne v�rt bedre, 20 medlemmer, 17 menn og 3 damer.

Referent: Kjell Bols              Foto - Layout:  Lars Ikdal